امروز شنبه 8 ارديبهشت 1403

باید با استفاده از فناوری برای فرآوری مطلوب واحدهای معدنی اقدام کرد

مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز گفت:باید با استفاده از فناوری برای فرآوری مطلوب واحدهای معدنی اقدام کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر دکتر مجید عاقل در جلسه هم اندیشی مديران معاونت توسعه فناوري پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به پتانسیل‌های معدنی منطقه اظهارداشت: شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‎آباد و کوهسرخ ظرفیت‌ مطلوبی در بخش معادن دارند و از مناطق مستعد معدنی در استان خراسان رضوی محسوب می‌شوند.
وی ابراز کرد: بیش از 80 معدن طلا، مس، نقره، سنگ‌آهن، گرانیت، کائولن، در این منطقه وجود دارد که می‌تواند با استفاده از فناوری هاي موجود برای فرآوری مطلوب آنها برنامه‌ریزی کرد و در توسعه، اشتغال و پویایی منطقه از آنها بیشتر بهره برد.
وی با اشاره به اينکه تربيت نيروي کار ماهر يکي از چالش‌های واحدهای معدنی است، ابراز اميدواری‌کرد: با بهره‌گيري از پتانسيل سازمان فني و حرفه‌ای و اساتيد و صاحب‌نظران دانشگاهي ضمن کمک به حل اين چالش، هم‌افزايي بيشتري را شاهد بود.
وی افزود: معادن و صنایع معدنی منطقه ترشیز برای سرمایه‌گذاری فرصت مناسبی هستند و با توجه به شعار سال "تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرين" استفاده از ظرفيت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان که سطح بهره‌برداری و بهره‌وری را بیشتر کرده و سطح کیفی را افزایش خواهند داد، ضروری است.
هدف گذاری ما در توسعه اکوسيستم نوآوری استان، بخش صنایع معدنی است
رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: هدف گذاری ما در توسعه اکوسيستم نوآوری استان، بخش صنایع معدنی است.
دکتر مسعود میرزائی شهرابی با تاکید بر لزوم نفوذ فناوری و نوآوری در شرکت‌های بزرگ صنعتی گفت: ما در پارک علم و فناوری خراسان رضوی با تاسيس پرديس صنايع معدنی بدنبال رسوخ دانش و فناوری به بدنه اين صنعت، کاهش هزينه‌های توليد و ايجاد ارزش افزوده و جلوگيری از خام‌فروشی هستيم.
وی با تقدير از اقدامات صورت گرفته در حوزه هايی همچون حوزه انرژی و ICT، افزود: اینک با پايه‌ريزی اصولی و همراهی بخش خصوصی پيگير نهايی نمودن پرديس صنايع معدنی هستيم که با توجه به درآمد چندصدهزار دلاری این صنایع و بازار متنوع وگسترده آن و فعالیت شرکت‌های بزرگ در این زمینه که می توان از قوانین حمایتی نظير قانون جهش دانش بنيان نیز استفاده کرد، تلاش داریم صنایع معدنی موتور پیشران در حوزه فناوری و نوآوری باشند.
وی با اشاره به وجود 1371 واحد صنایع معدني در سطح استان گفت: با توجه به حجم سرمايه گذاري 261 ميليارد ريالي در سطح استان، هدف‌گذاری ما در توسعه اکوسيستم نوآوری استان، بخش صنایع معدنی است.
دکتر میرزائی با بیان اینکه حوزه صنایع معدنی عليرغم اینکه گردش مالی بالایی دارد، نفوذ فناوری در آنجا بسیار پائین است، و از سوی دیگر لایه سختی هم دور این صنایع پیچیده‎شده و تابحال تلاش چندانی جهت رسوخ فناوري در اين حوزه انجام نپذيرفته است؛ عنوان کرد: با تغییر نگاه‌ها و با تلاش برای تحقق شعار سال، اقدامات قابل قبولی جهت افزايش ظرفيت‌های بخش صنايع معدنی شروع شده و گفتمان‌های اميدبخشی با فعالين این حوزه بنا به نیاز و پتانسيل‌ها و ظرفيت‌های استانی و کشوری در حال انجام است.
دکتر میرزائی با اشاره به لزوم اهمیت فناوری در فرآوری صنایع معدني و فولادی، ابراز امیدواری کرد؛ با استفاده از پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هاي مراکز رشد و مراکز نوآوري و کارآفريني استان شاهد جهشي بزرگ در افزايش فرصت‌های شغلی و رشد درآمدها از محل صادرات غيرنفتی مبتنی بر فناوری در حوزه صنايع معدنی و فولادی باشيم.
وی با اشاره بر اینکه تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری استان)، رویدادی است نوآورانه که به منظور گسترش زیست‌بوم‌های تخصصی به ابتکار پارک علم و فناوری در استان برگزار می شود و در آن، صاحبان ایده، سرمایه گذاران، مشاوران و شرکت‌های فعال در زنجیره تولید، توزیع و ترویج گرد هم می‌آیند؛ بیان کرد: به‌دنبال آن هستيم با برپایی نمایشگاه‌های مختلفی بتوانيم اين گفتمان فناورانه را پيش برده و زمينه هم‌افزايی بيش از پيش دغدغه‌مندان حوزه صنايع معدنی و فولادی را همچون حوزه سلامت و کشاورزی ايجاد نماييم.