امروز سه شنبه 29 اسفند 1402

معرفی رشته علوم کامپیوتر

علوم کامپیوتر     

علوم‌ کامپیوتر پل‌ ارتباطی‌ دانش‌ کامپیوتر و ریاضی‌ است‌ و مهمترین‌ هدف‌ آن‌ دست‌یابی‌ به‌ بهترین‌ الگوریتم‌های‌ موجود (روش‌های‌ حل‌ مسأله‌) در کمترین‌ زمان‌ و با کمترین‌ خطا و بیشترین‌ دقت‌ است. به‌ عبارت‌ دیگر هدف‌ این‌ رشته‌ تربیت‌ گروهی‌ متخصص‌ کامپیوتر است‌ که‌ با دید ریاضی‌تر و منطقی‌تر به‌ حل‌ مسائل‌ مطرح‌ شده‌ در علوم‌ کامپیوتر یا ریاضی‌ بپردازند. درحال حاضراین‌ رشته‌ در مقطع‌ کارشناسی‌، یکی از سه گرایش مجموعه آموزشی علوم ریاضی می باشد.

تفاوت با مهندسی کامپیوتر   

بسیاری از اشخاص مهندسی نرم افزار را با علم کامپیوتر یکی می دانند. این دید بسیار محدود کننده و غلط است. در واقع مهندسی نرم افزار را می توان مستقل از علم کامپیوتر دانست. هر چند پیش نیاز کاری مهندسین نرم افزار آشنایی با علوم کامپیوتری است اما اساسا، علم کامپیوتر با تئوریها و روش هایی سر و کار دارد که به کامپیوترها و سیستم های نرم افزاری مربوط می شود، در حالی که مهندسی نرم افزار با مسائل عملی تعیین مشخصات، تحلیل، پیاده سازی و تولید نرم افزار سر و کار دارد. البته بدیهی است که مهندسی نرم افزار و علم کامپیوتر رابطه تنگاتنگی با هم دارند و پیشرفت در علم کامپیوتر نیاز به پیشرفت علم نرم افزار را می طلبد. داشتن برخی از علوم کامپیوتر برای مهندسین نرم افزار ضروری است(همان طور که دانش فیزیک برای مهندسین الکترونیک ضرروی است(.

در تمام دنیا، رشته علوم کامپیوتر به عنوان «مادر» علم کامپیوتر، یکی از ارکان غیرقابل انکار علوم و صنایع شان محسوب می شود.

چرا که کارشناس این رشته، با داشتن پایه تئوری قوی، می تواند با ابداع روشهای جدید، با نوشتن برنامه های جامع و مفید، کمک مؤثری برای مهندسان کامپیوتر باشد.

این رشته که در واقع یک رشته میان رشته ای است در مقطع کارشناسی ارشد جزء رشته های شناور به حساب می آید که داوطلبان می توانند علاوه بر رشته خود در آزمون این رشته نیز شرکت نمایند. البته دانشجویان رشته های کامپیوتر و ریاضی مشتری های اصلی این رشته به شمار می آیند ولی این رشته توانسته است با توجه به ویژگی های خاص خود داوطلبانی را  از رشته های دیگر نظیر برق نیز جذب نماید.

 توانایی‌های‌ لازم   

تسلط‌ و علاقه‌ به‌ ریاضیات‌ شرط‌ اول‌ موفقیت‌ در رشته‌ علوم‌ کامپیوتر است‌ و دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید بتواند با استدلال‌ ریاضی‌ با مسائل‌ برخورد نماید. در ضمن‌ باید اطلاعات‌ عمومی‌ خوبی‌ داشته‌ و حتی‌ پس‌ از فارغ‌التحصیلی‌ به‌ مطالعه‌ و تحقیق‌ پشت‌ نکند چون‌ در طی‌ تحصیل‌ تنها اطلاعات‌ پایه‌ای‌ و کلی‌ را فرا می‌گیرد و برای‌ حضور در بازار کار باید خود تلاش‌ کند و اهل‌ مطالعه‌ و تحقیق‌ باشد.

 موقعیت‌ شغلی‌ در ایران    

موقعیت‌های‌ شغلی‌ فارغ‌التحصیل‌ علوم‌ کامپیوتر شباهت‌ بسیاری‌ با مهندسی‌ کامپیوتر گرایش‌ نرم‌افزار دارد اما در کل‌ نقش‌ فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ به‌ عنوان‌ مدیر و هماهنگ‌ کننده‌ بسیار مهم‌ و قابل‌ توجه‌ است‌. فردی‌ که‌ مسؤول‌ انتخاب‌ راه‌حل‌ مسائل‌ و حل‌ آنها همچنین‌ تقسیم‌ الگوریتم‌ها در بین‌ مهندسین‌ نرم‌افزار و در انتها جمع‌ کردن‌ قسمت‌های‌ توزیع‌ شده‌ می‌باشد.

 

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل   

برخی از دروس این رشته عبارتند از: ریاضی‌ عمومی‌، فیزیک‌ عمومی‌، مبانی احتمال‌، اصول‌ سیستم‌های‌ کامپیوتری‌، جبر خطی‌ عددی‌، ریاضیات‌ گسسته‌، آنالیز عددی‌، ساختمان‌ داده‌ها و الگوریتم‌ها، نظریه‌ اتوماتا و زبان‌ها، کامپایلر، نظریه‌ محاسبات‌، اصول‌ طراحی‌نرم‌افزار، پایگاه‌داده‌ها، اصول‌سیستم‌های‌عامل‌،  شبیه‌سازی‌کامپیوتری‌، زبان‌های‌برنامه‌سازی‌و...