امروز شنبه 8 ارديبهشت 1403

معرفی رشته محیط زیست

آشنایی با رشته علوم و مهندسی محیط زیست:

علوم و مهندسي محيط زيست يك رشته چند بخشي يا بين رشته‌اي بوده و آميخته‌اي از علوم زیست شناسی، اكولوژي، فيزيك، شيمي، زمین‌شناسی، اقلیم‌شناسی، کشاورزی، آبخیزداری و جغرافيا مي‌باشد. اين رشته تلاش مي‌كند تا بين محيط انسانی يا محيط شهري و محيط فراشهري مثل مرتع، جنگل و... ارتباط برقرار نماید تا بشر با استفاده از دانش روزافزون خود به نحوي عمل كند كه با نيازها و اميدهايش هماهنگي بيشتري داشته باشد و در نهايت زندگي بهتري را براي خود و آيندگان فراهم سازد.

اهمیت رشته علوم و مهندسی محیط زیست:

علم محیط زیست، دانش زندگی پایدار و همسو با طبیعت است. رشته محیط زیست از جمله رشته هایی است که در سطح جهانی توجه ویژه ای به آن می شود و دلیل این توجه خاص را می توان در دغدغه ها و بحران های محیط زیستی مانند تغییر اقلیم، گرمایش زمین، بیابان‌زایی، انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری و آلودگی‌های محیط زیستی بدانیم که امروزه جهان با آن روبرو است.

بازار کار و آینده شغلی:

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در اداره محیط زیست، اداره منابع طبیعی، سازمان پارک ها و فضای سبز، شهرداری، جهاد کشاورزی، مدیریت پارک های ملی و منطقه ای، اداره آب و فاضلاب، شرکت آب منطقه ای، صنایع مختلف برای کاهش و کنترل آلودگی‌های زیست محیطی، واحدهای کارگاهی معادن منطقه، مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه‌های مرتبط با موضوعات محیط زیستی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت صمت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور و نیز شرکتهای مهندسین مشاور (بخش خصوصی) به کار گمارده شوند.

مباحث آموزشی رشته علوم و مهندسی محیط زیست:

منابع درسی که برای دانشجویان در رشته علوم و مهندسی محیط زیست وجود دارد شامل میکروبیولوژی، آلودگی آب و خاک، آلودگی هوا، حفاظت آب و خاک، ارزیابی اثرات توسعه، ارزیابی توان محیط زیست، سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی(GIS&RS)، حقوق و مدیریت محیط زیست، توسعه پایدار، کارورزی، ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)، دروس مرتبط با تنوع زیستی، پارکداری، اکوتوریسم، اقتصاد منابع طبیعی، و دروس مرتبط با منابع آب (تالابها،دریاچه ها و دریاها) است که این دروس بسیار کاربردی است.