امروز پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403

کنکور 99 درکاشمر از حضور آتش‌نشانان تا غیبت داوطلبان پرونده متفاوت‌ترین کنکور سال‌های اخیر با حاشیه‌های مختلف آن در کاشمربسته ‌شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر، از چهارشنبه هفته گذشته و با حضور داوطلبان گروه هنر اولین مرحله کنکور سراسری سال ۹۹ در روز چهارشنبه 29 مرداد ماه آغاز شد. این آزمون سراسری در روز دوم نیز شاهد حضور گروه ریاضی و علوم‌انسانی و در سومین روز نیز صحنه رقابت علمی گروه علوم تجربی بود و سرانجام صبح روز شنبه اول شهریورماه 99 با رقابت داوطلبان گروه زبان‌های خارجی، پرونده کنکور سراسری امسال بسته شد تا داوطلبان منتخب، پس از عبور از سد کنکور، راهی دانشگاه‌های دولتی کشور شوند.
طبق اعلام سازمان سنجش کشور در این ۴ روز ۱۰۶ هزار و ۵۲۹ داوطلب در ۳۴ حوزه از ۲۲ شهرستان خراسان‌رضوی در آزمون سراسری کنکور شرکت نمودند. که از این تعداد 3797 نفر داوطلب در شهرستان کاشمر در رشته های مختلف با یکدیگر به رقابت پرداختند و 56 درصد داوطلبان را بانوان و الباقی را آقایان تشکیل دادند.
عوامل اجرایی 100 درصد بیشتر شدند
در مقایسه با سال گذشته، کنکور امسال با افزایش دو برابری عوامل اجرایی همراه بود و این نکته‌ای بود که مسئول حفاظت آزمون‌ سازمان سنجش در کاشمر نیز تاکید کرد. معماریان نماینده تام الاختیار سازمان سنجش آموزش کشور در شهرستان کاشمر گفت: با توجه به شرایط کرونا و تلاش بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی و رعایت فاصله استاندارد در چیدمان صندلی ها چهار مدرسه، مرکز آموزش عالی کاشمر، دانشگاه آزاد اسلامی و سالن امامزاده سیدحمزه باغمزار به عنوان حوزه های برگزاری آزمون در نظر گرفته شد.
حضور آتش‌نشانان و اورژانس در کنکور
برگزاری منظم این آزمون بزرگ در شهر کاشمر بی‌شک تحت‌تأثیر برنامه و همکاری تمام ارگان‌ها و متولیان شهری بود که هرکدام سعی کردند در جایگاه خود و طبق وظایف از پیش برنامه‌ریزی‌شده، نقش به‌سزایی در کاهش احتمال اضطراب داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها و همچنین افزایش ایمنی و اثرات جانبی روزهای برگزاری آزمون ایفا کنند. برهمین‌اساس ۲۴ ساعت قبل از آغاز کنکور نیرو‌های آتش‌نشان ، در قالب دو تیم، و دو تیم نیز عملیات ضدعفونی حوزه های کنکور را به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجام دادند. همچنین نیرو‌های اورژانس ۱۱۵ کاشمربا تجهیزات لازم به همراه سه پزشک در سه حوزه برگزاری که بیشترین شرکت‌کننده را داشت مستقر شدند تا این آزمون در بهترین شرایط برگزار شود. برای هرداوطلب نیز یک بسته حاوی ماسک و پد ضدعفونی کننده دست توسط گروه دارویی برکت درنظر گرفته شده بود که بین داوطلبان توزیع گردید.
غایبان کنکور ۹۹
اما در کنار برگزاری منظم و طبق پروتکل‌های بهداشتی کنکور سراسری ۹۹ در کاشمر، آمار داوطلبان غایب این آزمون جالب توجه بود؛ شاید ترس از ابتلا به ویروس کرونا یا عدم انگیزه کافی برای ادامه تحصیل بعلت های شغلی و اقتصادی نقش اصلی را در ثبت 534 غیبت در رشته های مختلف ایفا می‌کرد.

در همین زمینه هم نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش آموزش کشور در کاشمر گفت: درباره تعداد داوطلبان غایب کنکور رشته‌های هنر، ریاضی، انسانی و زبان گفت: در حوزه کاشمر در رشته هنر از 379 نفر داوطلب، 92 نفر غایب بودند که معادل 24 درصد داوطلبان است. در رشته علوم ریاضی از 277 شرکت‌کننده، 24 نفر معادل 9 درصد، در رشته علوم انسانی نیز از 956 داوطلب، 132نفر معادل 14درصد و در رشته زبان های خارجی از 525 نفر، 76 داوطلب معادل 15 درصد در جلسه کنکور حضور نداشتند.
دکترهادی معماریان با اشاره به حضور یک داوطلب مبتلا به کووید 19 در حوزه آزمون شهرستان اظهار داشت: تمهیدات لازم برای شرکت این داوطلب در آزمون اندیشیده شد و خوشبختانه چهار روز رقابت فشرده کنکور 99 با تلاش 270 نفر عوامل اجرایی بدون کمترین مشکل و در کمال نظم و سلامت برگزار شد.

دسته مطلب: