امروز پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403

وبینار بوم مدل کسب و کار توسط مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز برگزار شد

وبینار بوم مدل کسب و کار توسط مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز با تدریس  دکترعلی جاهدی عضوی از تیم پارک علم و فناوری خراسان و مدیر مرکز رشد ICT و رییس دبیرخانه استارت آپ های استان خراسان رضویبرگزار شد.
دکتر علی جاهدی در این کارگاه آموزشی مجازی طی سخنانی با اشاره به مفهوم استارتاپ گفت: این واژه  در شرایط امروز جامعه در حوزه فضای کسب و کار بسیارمورد توجه قرارگرفته است.
وی با بیان اینکه  استارتاپ شکل جدیدی از فضای کسب و کار و کارآفرینی است؛گفت: استارتاپ متفاوت از کارآفرینی است و تیم یا سازمانی است که برپایه نوآوری استوار بوده و در شرایط عدم قطعیت در جستجوی ایجاد  کسب و کاری است که بیشتر بتواند ارزش ایجاد کند.
وی افزود: بسیاری از کسب و کارها در دنیا هستند که قدمت دارند و در طبقه بندی ارزش، رشد کمتری داشته‌اند وچه بسیار  کسب و کارهای نوپا را شاهدیم که رشد چشمگیری داشته‌اند زیرا آنها با نوآوری توانسته‌اند؛ دانش را به پول تبدیل کرده و ثروت ایجاد کنند.
رییس دبیرخانه استارت آپ های استان خراسان رضوی با تاکید براینکه هرچقدر بیت‌المال کشور را صرف رتبه‌های برتر علمی‌کنیم دردی از کشور دوا نمی‌کند وقتی نتوانیم کشورمان را به جایی بهتربرای زیستن تبدیل کنیم؛ تصریح کرد: کسانی که دغدغه‌شان انجام کارخلاقانه است  و  به دنبال این هستند که کسب و کاری راه بیندازند که شهر را به جایی بهتر برای زیستن تبدیل کنند کسب و کار خودم را در قالب استارتاپ طراحی کنند تا از طریق استارتاپ محدودیت های کارآفرینی را رفع نمایند.  
دکتر جاهدی افزود: جهت انجام کسب و کار در مقیاس کارآفرینی باید بدانیم که کجا برویم ،چگونه برویم و چه کار باید بکنیم.
وی با تاکید بر توجه به  نگاه های نو به فضای کارآفرینی و کسب و کار به سبک مدرن و طرح این پرسش که آیا طرح کسب و کار در این مقطع برای استارتاپ ها مفید است, اظهار داشت: در هر کسب و کارچند سئوال اصلی مطرح هست که شما به عنوان یک طراح کسب و کارباید بدانید، چه می خواهید بفروشید، مخاطب یا مشتری شما کیست و چگونه می خواهید کار خود را انجام دهید وچگونه و پول درآورید.
وی تصریح کرد : باید به دنبال کسانی باشید که به  دنبال حل مسئله شان هستند و تغییر رفتار مشتریان را دنبال کنید. افرادی هستند که پول دارند اما نیازشان در اولویت نیست یا پول ندارند لذا مشتریان شما کسانی هستند که نیازی دارند و آن نیاز را می دانند وپول لازم را دارند و محصول شما می تواند بخش اعظم نیازشان را حل کند و کالای شما در اولویت آنهاست. وی با اشاره به اینکه مشتری  نقش اصلی در موفق کردن، یا نابودی و شکست در فضای کسب و کار دارد؛ از اینرو مشتری پادشاه کسب و کار است و مهم ترین نقش را در موفقیت و شکست کسب و کار دارد لذا در کسب و کارمان باید به طوردقیق مشتری خود را بشناسیم.
وی با تاکید براینکه  در بیزنیس مدرن و مارکتینگ مهم‌ترین موضوع شناخت مشتری است؛ گفت: وای برکسب و کاری که تصویری مبهم و نامناسب از کسب و کارش به مشتریان ارائه بدهد.
وی افزود: باور کنید در دنیای کسب و کار، محصولاتی که بتوانند به نیازهمه پاسخ دهد وجود ندارد.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین موارد در بحث کسب و کارها این است که مشتری خود را بشناسیم و هرچه دقیق تر مشتری خود را توصیف کنیم وقت و انرژی‌مان کمتری هدر می‌رود و احتمال موفقیت بیشتر است.
دکترجاهدی گفت:ما باید به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن در مورد کسب و کار و کارآفرینی صحبت کنیم.روش ما برای توصیف مشتری دسته بندی کردن بازار ماست و باید بدانیم محصول قابل عرضه ما به چه بخشی از جامعه هدف کمک می کند ؟.
وی تصریح کرد: در گامهای اولیه باید در مشتری آگاهی ایجاد کنیم و خود را به خوبی معرفی کنیم . البته در یک کسب و کار نوپا کارما فرهنگ سازی نیست بلکه روی چیزی باید کار کنیم که با صرف کمترین انرژی بیشترین بهره را برای ما داشته‌باشد. وی افزود: در فضای کسب و کار نیاز و خواستن مشتری مهم است  در واقع آغاز داستان کسب و کار نیازمند ساعتها بررسی و تحقیق نیاز است تا مشتری خود را بشناسیم و روی آن تمرکز کرده و به سرعت به سمت هدف خود حرکت کنیم  بخشی از بازار را انتخاب و روی آن تمرکز کنیم  وبه مشتریان هدف خود را بشناسیم.
وی درپایان ابرازامیدواری‌کرد؛ با توسعه اکوسیستم و ارتقاء فرهنگ نوآوری در منطقه و با ترویج و توانمندسازی جامعه در حوزه مهارت‌های کارآفرینی و شناسایی ظرفیت‌های ارزشمند در حوزه  کسب و کارهای نوپا،  ورویدادهای کارآفرینی و استارتاپی موفقیت‌هایی کسب شود.

دسته مطلب: