امروز جمعه 7 ارديبهشت 1403

نخستین همایش فراسوی بحران در ترشیز برگزار شد

به همت مرکز آموزش عالی کاشمر نخستین همایش فراسوی بحران در ترشیز برگزار شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر نیز در این همایش   دکتر هادی معماریان رئیس مرکز  طی سخنانی گفت: ما در اولین همایش فراسوی توسعه ترشیز به دنبال این بودیم که فرصت ها و تهدیدهارا بشناسیم و با کمک نخبگان شهرستان و جلب مشارکت همگانی برای توسعه ترشیز آستین بالا بزنیم.

معماریان گفت: در حال حاضر مهمترین معضل پیش روی منطقه ترشیز بحران آب است به طوری که دشت کاشمر ممنوعه بحرانی است و دشت بردسکن ممنوعه است و حدود 11 میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم لذا باید پیش از هرکاری با هم افزایی و ترویج فرهنگ صحیح مصرف برای کاهش پیامدهی خشکسالی برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: نباید همه تقصیرها را به گردن خشکسالی انداخت گاه برخی رفتارهای نادرست ما در استفاده از منابع طبیعی برخی مشکلات راتشدیدمی کندلذامرکز آموزش عالی کاشمر در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خویش تلاش دارد با بررسی مسائل و مشکلات منطقه و ارائه راه حل های منطقی و علمی مسیر توسعه پایدار منطقه را هموار کند البته در این میان نیازمند کمک همه مردم ومسئولان هست.

وی اظهار داشت: درادامه  با برگزاری سلسه همایش های فراسوی بحران در ترشیز  ، برگزاری جلسات شبهای توسعه ترشیز را برنامه ریزی کرده ایم تا بتوانیم با کمک همه نخبگان شهرستان و کنش گران در حوزه های مختلف چشم انداز توسعه شهرستان را ترسیم نماییم.

دکتر عطاله جودوی عضو هیئت علمی مرکز آموزش عالی کاشمر نیز  در این همایش با اشاره به مخاطرات آلودگی آب و خاک در ترشیز گفت:در شرایط فعلی منابع آبی زیر زمینی ترشیز به لحاظ کمی و کیفی در خطر است .

وی افزود: با افت سطح آبهای زیر زمینی تعادل آبخوان کاشمر به خطر افتاده و  در دهه های اخیر با وجود تکنولوژیهای جدید حفر چاه سطح آب به تدریج پایین تر رفته و سطح آب تعادلی به دلیل برداشت های بی رویه پایین تر آمده است.

وی با اشاره به اینکه در یک دوره ده سال از سال 82 تا 92 آبهای زیر زمینی در منطقه 30 متر پایین رفته و نشست زمین را شاهد بوده ایم گفت: افت آبهای زیر زمینی فرونشست ، خشک شدن قنات و چاهها و شور شدن آب را به دنبال دارد.

دکترجودوی با اشاره به اینکه آبهای زیرزمینی از حدی بیشرت برداشت شود بهمرحله ای می رسیم که دیگر قابل برداشت نیست زیرا ساختار آبخوان آب در بین بافت خاک است و طبیعت به ما اجازه نمی دهد آب برداشت کنیم.

وی افزود: غرب کاشمر و خلیل آباد به لحاظ افت آبهای زیرزمینی دچار بحران هستیم و در همین منطقه ترشیز هزار و 100 حلقه چاه وجود دارد که 350 میلیون متر مکعب در سال برداشت می شود

دکترجودوی اظهار داشت: در این شرایط منابع اندک آب در معرض آلودگی های طبیعی و انسانی قرار دارند به طوریکه در منطقه دفن غیر اصولی زباله ها ، استفاده از سم وکود شیمیایی در بخش کشاورزی، وجود معادن در منطقه و ورود برخی عناصر معدنی به آب به مرور زمان منجر به آلودگی  منابع آبی می شود به طوریکه در بررسی های انجام شده شاهد وجود آلودگی های شیمیایی و وجود آرسنیک در آب منطقه بوده ایم هرچند بایدبررسی های بیشتری صورت گیرد .

دکتر میثم مجیدی عضو هیئت علمی مرکز آموزش عالی کاشمر نیز طی سخنانی گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار منطقه ترشیز با وجود مواجه شدن با بحران آب باید به جای من آهنگی هماهنگی در جامعه ایجاد کرد .

دکتر  مجیدی با بیان اینکه شرایط فعلی ارمغان رشد است و با توسعه متفاوت است زیرا  اگر به موضوع توسعه فکر می کنیم باید آینده و منافع نسل آینده را در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه کاشمر در مسیر توسعه قربانی شده و امروز با بحران آب یا بحران مدیریت منابع و مصارف آب مواجه است،گفت: دغدغه کم آبی  حاصل توهم نفتی و اقتصاد استراحتی است و دراین میان به دلیل ضعف داده ها و ضعف در زمینه جلب مشارکت مردمی و عدم اجماع آبهای زیرزمینی تجدید ناپذیر را تخلیه کرده ایم و با زیاده خواهی های خود به نسل دیگر فکر نمی کنیم.

دکتر مجیدی با اشاره به اینکه کاشمر در بهره کشی از منابع آبی رکورددار در کشور است گفت: دشت کاشمر امروز 30 سانتیمتر فرونشست زمین را تجربه کرده و پس از رفسنجان رتبه دوم راداریم و متوسط افت سطح آبهای زیر زمینی منطقه حدود یک و نیم متر در سال است.

وی گفت: باید مخاطرات منطقه ترشیز را جامع دید و در کنار بحران آب ، به معضل فرونشست زمین و سیلاب و زلزله و ... هم توجه کرد.

دکتر مجیدی با بیان اینکه عمر مفید آبخوان کاشمر 20 سال است و با این روند 20 سال دیگر آب در اینشهر وجود ندارد و با اضافه برداشت از آبهای زیرزمینی شهر را به عرصه نابودی  نزدیک کرده ایم و هیچ سناریوی جایگزینی برای آن  درنظر نگرفته ایم .

وی تنها راهکار برای حل مشکل را در مشارکت همگانی و ایجاد حساسیت در مردم دانست و گفت: درهیچ کجا هیچ دولتی نتوانسته مشکلات زیست محیطی را حل کند و به مسیر علاج بخشی برود تنها راه وجود اراده برای حل مسائل برمبنای شفافیت، عدالت، انصاف اجماع و مشارکت است .

این عضو هیئت علمی مرکز آموزش عالی کاشمر افزود: آب موضوعی فرانهادی است و برای حل معضل بحران آب به مشارکت همه مردم نیاز است تا با حفظ منابع موجود امنیت سرمایه گذاری ایجاد شود و با همگرایی زمینه حفظ سرمایه های موجود و جلوگیری از خروج سرمایه را فراهم نمود.

گفتنی است،نخستین سمپوزیوم فراسوی بحران در منطقه ترشیز  به همت مرکز آموزش عالی و همزمان با هفته پژوهش با حضور مسئولان برگزار شد،روسای ادارات  جهاد کشاورزی، رئیس میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس جمعیت هلال احمر و منابع طبیعی شهرستان   و مسئول سمن زاد سرو ترشیز به بیان مشکلات فرارو پرداختند.

دسته مطلب: