امروز جمعه 7 ارديبهشت 1403

شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته هاي نوآور در رفع بحران‌ها نقش کلیدی دارند

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: نوآوران و شرکت‌های دانش‌بنیان نقش کلیدی در رفع بحران‌های فراگیر کشور دارند، به‌طوری که شاهدیم دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان بعضاً دستگاه‌هایي را اختراع می‌کنند که وابستگی ما را به کشورهای خارجی قطع می‌کنند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر دکترهادی معماریان در جلسه ای به مناسبت روز کارآفرینی و مهارت‌آموزی افزود: توسعه پایدار نیازمند دستیابی به المان‌های آن توسعه در سند توسعه پایدار سازمان ملل متحد است.
وی اظهار کرد: متأسفانه توسعه‌ای را که تاکنون پیش رو گرفته‌ایم منجر به بسیاری از مشکلات در کشور و دنیا شده است،به طوری که به جز مشکلات زیست‌محیطی یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در رسیدن به توسعه پایدار داریم و المان‌های آن توسعه را رعایت نکردیم عدم اشتغال دانش‌آموختگان و نبودمهارت جامعه تحصیل کرده است.
رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر تصریح کرد: در این زمینه نوآوران و شرکت‌های دانش‌بنیان نقش کلیدی در رفع بحران‌های فراگیر کشور دارند، بعضاً دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان دستگاه‌هایی را اختراع می‌کنند که نیاز و وابستگی ما را به کشورهای خارجی قطع می‌کنند.
وی با بیان اینکه در روند توسعه مهارت افزایی برای جامعه به عنوان یک عنصر کلیدی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: مهارت افزایی، اشتغال و نوآوری از مهم‌ترین اهداف توسعه پایدار هستند.
معماریان گفت: در مرکز آموزش عالی کاشمر اگرچه دانشگاه کوچک در حال توسعه هستیم اما در سطح منطقه به این اهداف طی دو تا سه سال اخیر نگاه خاصی داشتیم.
وی افزود: در این زمینه تاکنون چندین کار انجام شده که مهم‌ترین آن تعریف اکوسیستم فن‎آوری، نوآوری و کارآفرینی در مجموعه مرکز آموزش عالي کاشمر است، برای رسیدن به این اکوسیستم چند عنصر را تعریف کردیم که باید در برنامه 5 ساله سند راهبردی مرکز آموزش عالی کاشمر به آن برسیم.
رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر مطرح کرد: در این برنامه 5 ساله برای رسیدن به اهداف چند عنصر تعریف شده که مرکز نوآوری و رشد، دفتر کارآفرینی و ارتباط صنعت با جامعه، دفتر مشاوره شغلی و مهارت افزایی و مرکز آموزش‌های آزاد و مجازی از آن جمله است.
وی با تأکید بر اینکه در این راستا نیازمند همکاری‌های بسیار گسترده‌تر با فنی و حرفه‌ای شهرستان هستیم، تهیه سند تحول مهارت افزایی و اشتغال پذیری دانشجویان را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و عنوان کرد: در این سند 5 کارکرد تعریف شده که شامل آموزش مهارت‌های اجتماعی و فردی، مهارت‌های تخصصی و فنی و حرفه‌ای، کسب‌وکارهای کوچک، آموزش کسب‌وکار اینترنتی و نوآوری و خلاقیت می‌شود.

معماریان اظهار کرد: مرکز نوآوری و شتاب‌دهي ترشیز که از سال 98 تحت حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته هم اکنون 9 هسته نوآور درآن فعالیت و کار می‌کنند.

وی مطرح کرد: طی چند روز اخیر در مرکز نوآوری و شتاب‌دهي ترشیز و در راستاي جهاد علمي در مقابله با کرونا دستگاه هاي ضدعفوني کننده اتوماتيک پدالي و دستي هوشمند و تونل ضدعفوني کننده ساخته و تحويل دستگاه ها و سازمان هاي مختلفي شده است.

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر افزود: با توجه به اینکه مراحل اولیه تونل ضدعفونی کننده انجام شده تلاش می‌شود که آن را به کنکور سراسری برسانیم، و مرکز نوآوری فرصت خوبی برای حمایت از ایده‌ها و کسب‌وکارهای نوین است.

وی یادآور شد؛ ظرفیت آموزش عالی شهرستان در خدمت توسعه مهارت افزایی و اشتغال پذیری دانشجویان و دانش‌آموختگان است.

دسته مطلب: