امروز شنبه 15 ارديبهشت 1403

در دومین سال کرونایی؛ پرونده کنکور سراسری 1400 کاشمر بسته شد

پرونده کنکور سراسری 1400 کاشمر  در دومین سال کرونایی  با وجود همه دغدغه ها  با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و .. بسته شد . 
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر، از چهارشنبه هفته گذشته و با حضور داوطلبان گروه هنر اولین مرحله کنکور سراسری سال 1400 در روز چهارشنبه 9 تیر ماه _قریب دو ماه زودتر از کنکور پارسال که در 29 مردادماه برگزار شده بود _ آغاز شد. این آزمون سراسری در روز دوم شاهد حضور گروه ریاضی و علوم‌انسانی و در سومین روز نیز صحنه رقابت علمی گروه علوم تجربی بود و سرانجام صبح روز شنبه 12 تیرماه با رقابت داوطلبان گروه زبان‌های خارجی، پرونده کنکور سراسری امسال بسته شد تا داوطلبان منتخب، پس از عبور از سد کنکور، راهی دانشگاه‌های دولتی کشور شوند.
روند صعودی آمار کنکوری ها
طبق اعلام سازمان سنجش کشور علی رغم این که 85 درصد از رشته ها در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به صورت بدون کنکور نیز ارائه می شوند، تعداد داوطلبان کنکور سراسری 1400 نسبت به سال گذشته دارای افزایش 180 هزار نفری بوده. این تعداد در سال 99، 1 میلیون و 146 هزار و 128 نفر بود که در سال 1400 این تعداد به یک میلیون و 326 هزار و 6 داوطلب رسید اگر چه  تعداد شرکت کنندگان کنکور سراسری، طی سال های 94 و 95 کاهش یافته بود اما از سال 95 تا کنون تعداد افرادی که در کنکور سراسری ثبت نام کرده اند، روند صعودی داشته است هرچند در کاشمر این آمار به تعداد 332 نفر کاهش داشت  اما این کاهش به دلیل برگزاری کنکور در شهرستان خلیل آباد در سال 1400 برای اولین بار بود . با این حال  باز هم زنان در این کنکور پیشتاز بودند و  حدود ۵۹درصد داوطلبان آزمون سراسری در حوزه کاشمر را زنان تشکیل دادند که بیشترین تعداد داوطلبین در شهرستان مربوط به گروه آزمایشی علوم‌تجربی بود به طوری که بیش از ۴۲ درصد داوطلبین را این گروه آزمایشی به خود اختصاص داد و گروه‌های آزمایشی علوم‌انسانی، زبان خارجه، هنر و ریاضی و فنی به ترتیب در ردیف‌های بعدی به نسبت تعداد داوطلب قرار داشتند.
رعایت پروتکل های بهداشتی و ایمنی در برگزاری کنکور
نماینده تام الاختیار سازمان سنجش آموزش کشور در شهرستان کاشمر گفت: با توجه به شرایط کرونا و تلاش بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی و رعایت فاصله استاندارد در چیدمان صندلی‌ها هفت مدرسه، مرکز آموزش عالی کاشمر و سالن امامزاده سیدحمزه باغمزار به عنوان حوزه های برگزاری آزمون در نظر گرفته شد .
برگزاری  منظم این آزمون بزرگ در شهر کاشمر، بی‌شک تحت‌تأثیر برنامه و همکاری تمام ارگان‌ها و متولیان شهری بود که هرکدام سعی کردند در جایگاه خود و طبق وظایف از پیش برنامه‌ریزی‌شده، نقش به‌سزایی در کاهش احتمال اضطراب داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها و همچنین افزایش ایمنی و اثرات جانبی روزهای برگزاری آزمون ایفا کنند. نیرو‌های اورژانس ۱۱۵ کاشمربا تجهیزات لازم به همراه تیم  پزشکی در حوزه‌های برگزاری که بیشترین شرکت‌کننده را داشت مستقر شدند تا این آزمون در بهترین شرایط برگزار شود.
آنها که نیامدند!
اما در کنار برگزاری منظم و طبق پروتکل‌های بهداشتی کنکور سراسری 1400 در کاشمر، آمار داوطلبان غایب این آزمون جالب توجه بود؛ شاید ترس از ابتلا به ویروس کرونا یا عدم انگیزه کافی برای ادامه تحصیل به علت های شغلی و اقتصادی نقش اصلی را در ثبت  427 نفر  داوطلب غایب در رشته‌های مختلف ایفا می‌کرد.
در همین زمینه نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش آموزش کشور در کاشمر درباره تعداد داوطلبان غایب کنکور رشته‌های هنر، ریاضی، انسانی، تجربی و زبان گفت: در حوزه کاشمر در رشته هنر از 419 نفر داوطلب،72 نفر غایب بودند که معادل 17درصد داوطلبان است. در رشته علوم ریاضی از264 شرکت‌کننده،21 نفر معادل 8درصد، در رشته علوم انسانی نیز از 755داوطلب، 79نفر معادل 10درصد و در رشته زبان های خارجی از 551نفرداوطلب،113 نفر  معادل 20درصد در جلسه کنکور حضور نداشتند در رشته تجربی نیز از هزار و 476 نفر داوطلب تعداد 142 نفر معادل  10 درصد غایب بودند.
دکترهادی معماریان گفت: تمهیدات لازم برای شرکت داوطلبان در آزمون سراسری 1400با توجه به نگرانی‌ها در خصوص ویروس کرونا اندیشیده شد و خوشبختانه چهار روز رقابت فشرده کنکور  با تلاش 384نفر عوامل اجرایی بدون کمترین مشکل و در کمال نظم و سلامت برگزار شد.
کنکور و پایان ماجرا
همانند سال گذشته داوطلبان برای حضور در جلسه کنکور باید ماسک سه لایه بدون فیلتر می داشتند و از حمل وسایل اضافی خودداری می شد زیرا تحویل وسایل در حوزه‌های آزمون به دلیل شرایط کرونایی مقدور نبود.  از داوطلبان با یک بطری آب و تغذیه مناسب پذیرایی شد و زمان مقرر آزمون را  آنان در محیطی آرام  البته با هیاهوی درونی سپری کرده و در دل بیم و امیدهای شان را مرور کردند. بنا به اعلام سازمان سنجش نتایج اولیه کنکور نیمه مرداد ماه اعلام خواهد شد  و کلید سوالات کنکور 14 تیر ماه بر روی سایت سازمان سنجش قابل مشاهده است. امید که شاهد موفقیت همه جوانان این مرزو بوم باشیم.

دسته مطلب: