امروز جمعه 7 ارديبهشت 1403

برگزاری کارگاه ارتباط موثر در مرکز آموزش عالی کاشمر

به همت مرکز بهداشت روان و مشاوره مرکز آموزش عالی کاشمر، کارگاه "ارتباط موثر" بااستقبال مطلوب  دانشجویان در محل سالن همایش مسیح دانشوری مرکز آموزش عالی کاشمر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر در این کارگاه  که از سری کارگاههای آموزش مهارتهای زندگی است،  دکتر مدرس مقدم گفت: منظور از ارتباط موثر این است که بتوانیم احساس خود را به طرز صحیحی به طرف مقابل ابراز کنیم و یا مثلا مشکلات خود با دیگران را به شیوه برد – برد حل کنیم.
وی افزود: شاخصه انسان سالم علاقه اجتماعی به دیگران و میل به برقراری رابطه است؛ اما ارتباطات اجتماعی در عین اینکه مزایای زیادی دارد، گاهی هم ممکن است دردسرهایی درست کند. لذا باید با اصول  برقراری ارتباط موثر آشنا باشیم.
وی با بیان اینکه برقراری ارتباط موثر و کارآمد شامل سه اصل اساسی است که شامل پیشگامی برای برقراری رابطه ، شناخت افراد و اجازه دادن برای شناخته شدن و تلاش برای محافظت از رابطه  است ؛گفت:دیگران اهمیتی نمی‌دهند که شما چقدر می‌دانید، مگر آنکه بدانند شما به آن‌ها چقدر اهمیت می‌دهید. قدرت، تحصیلات و تخصص افراد اهمیتی ندارد. آدم‌ها زمانی به شما روی خوش نشان می‌دهند که بفهمند برایشان ارزش قائلید.
وی با اشاره به اینکه برخی اشتباهاً می‌خواهند دیگران را تحت تأثیر خود قرار دهند حال آن که  لزومی ندارد دیگران را تحت تأثیر قرار دهیم. چون این کار نه کمکی به ما می‌کند نه به دردمان می‌خورد؛ گفت:  باید دیگران را متوجه کنیم که مراقب آن‌ها و یاری‌دهنده‌شان هستیم؛ لذا اگر می‌خواهیم دیگران با دیدن ما لبخند بزنند، باید به دیگران علاقه‌مند شویم.
وی با تاکید بر لزوم بروز رفتارهای همدلانه در بین افراد جامعه برای یرقراری ارتباط موثر با یکدیگر گفت: توانایی درک احساس طرف مقابل رفتاری همدلانه است مشروط بر این که با گزافه گویی و بیان مطالبی در راستای کوچک کردن یا بزرگ کردن موضوع، نصیحت کردن، سرزنش کردن و ... برنیاییم .
این استاد دانشگاه اظهار داشت: علت بروز بسیاری از رفتارهای خشن  در خانواده و اجتماع ناشی از عدم  وجود درک همدلانه است حال آنکه ما در رفتار با دیگران نمی توانیم به جای فرد باشیم  بلکه می توانیم فقط درک همدلانه در برابر رفتار دیگران داشته باشیم.
دکتر مدرس مقدم ابراز کرد: رفتارهای غیرهمدلانه کمکی به کاهش احساسات منفی افراد در بروز برخی رخدادهای تلخ نمی کند لذا ما باید به نیکی قادر به بیان احساسات خود باشیم.
وی تصریح کرد: باید یادمان باشد که هر مهارتی نیاز به تمرین کردن دارد  لذا برای کسب مهارت ارتباط موثر، باید گام به گام تمرین کنیم تا به تدریج بتوانیم مهارت خود را در این زمینه افزایش دهیم.

دسته مطلب: