امروز جمعه 7 ارديبهشت 1403

برگزاری نشست هماهنگی ناظرین طرح همیاران آب در مرکز آموزش عالی کاشمر

 نشست بهماهنگی ناظرین طرح همیاران آب در کاشمر که با حضور روسای جهاد شهرستان‌های بردسکن، کاشمر، بجستان و گناباد و فعالان تشکل‌های کشاورزی و  آب منطقه‌ای  در مرکز آموزش عالی کاشمر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر  در این نشست
 فردوسی مشهد و رئیس دبیرخانه دائمی شورای همیاران آب خراسان رضوی
 طی سخنانی با اشاره به اینکه  امروز باید اجماع و اجتماعی برای مدیریت آب به لحاظ پیچیده‌گی آن صورت گیرد و برای حل مسائل آب باید شبکه منسجم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شکل دهیم و سیاست‌ورزی کنیم.
دکتر کامران داوری با اشاره به اجرای طرح همیاران آب استان خراسان رضوی گفت:  خوشبختانه شهرستان کاشمر در  این طرح در استان پیشتاز است و امیدواریم با توجه به افزایش شوری و نامطلوب شدن آب منطقه با کنترل برداشت از دشت و مدیریت تقاضا، مدیریت منابع و مدیریت آبا  به سمت تعادل منابع مصارف و پایایی کمی و کیفی منابع آب برویم.
وی گفت: باید  تصمیم‌گیری‌هایی که بر آب تأثیر دارد نه تنها  توسط بخش‌هایی که با آب سروکار دارند گرفته شود بلکه موضوع آب یک موضوع فرابخشی است و همه کنشگران اقتصادی، سیاسی و جامعه مدنی در آن دخیل‌اند از این رو باید در مدیریت آب هم‌زمان هم به مدیریت محیط طبیعی و هم به محیط انسانی توجه شود.
داوری افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر به موضوع کمیت آب بسیار توجه شده اما به کیفیت کمتر و به اکوسیستم اصلاً توجه نشده  حال‌آنکه حوزه طبیعی نیمی از مدیریت آب است.
وی با بیان اینکه در حوزه آب اغلب مهندسین عمران، زمین‌شناسی  و مهندسی آب تصمیم گیر هستند اما جامعه شناسان و اقتصاددانان و سایر حوزه‌ها تصمیم‌گیری نمی‌کنند لذا در طرح همیاران آب به این موضوع توجه شده زیرا این باور ایجاد شده که  مدیریت پایا منابع آب نیازمند این است که به عرصه اقتصاد و اجتماع  هم توجه شود تا محیط طبیعی سالم و مدیریت پایدار منابع آبی داشته باشیم.
رئیس دبیرخانه دائمی شورای همیاران آب خراسان رضوی با بیان اینکه طرح همیاران آب یک الگوی مناسب جهت به کارگیری و مشارکت تمامی دستگاه‌های خصوصی و دولتی برای رفع بحران آب در خراسان رضوی است؛ گفت: متوسط سرانه آب دنیا حدود 3.5 برابر متوسط سرانه کشورهای پرآب  و 6.5 برابر سرانه آب در ایران است و به‌رغم کمبودهای مزمن و کم‌آبی‌های وخیم ایران از لحاظ سرانه مصرف آب در جایگاه ششم قرار گرفته که نشان دهنده ناسازگاری کامل رفتار ما با کم‌آبی است لذا عدم‌تغییر رویکرد عواقب بسیار ناگواری دارد.
وی افزود: مهم‌ترین دلیل وقوع وضع وخیم کنونی نبود مشارکت جامع‌نگر و یکپارچه است و تداوم آن مانع احیا و تعادل‌بخشی منابع آب می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه برای آب باید پشت یک میز تصمیم‌گیری شود، گفت: باید فهمی مشترک از مخاطره ناپایداری منابع آب داشته باشیم زیرا هرگونه تصمیم‌گیری در این خصوص سرنوشت همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد به‌طوری که تا سال 1420 متوسط شوری آب به بالای سه هزار واحد می‌رسد که در این حالت حتی کشاورزی را دچار خسارت می‌کند از این‌رو باید در این خصوص خرد جمعی شکل بگیرد
داوری اظهار کرد: خوشبختانه با تصمیم‌گیری در خصوص تهیه طرح همیاران آب خردورزی جمعی شکل گرفته و با مشارکت همه کنشگران، استفاده از سایر تخصص‌ها و دخالت جدی‌تر آن‌ها با راه‌حل عملیاتی و تخصیص صحیح و کنترل عملیاتی می‌توان برای پایداری منابع آب تصمیم جدی گرفت.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: باید با بسترسازی و رعایت موارد قانونی و مشارکت گروداران در مدیریت منابع آبی و نظام تحلیل‌گری و تصمیم‌سازی به اصلاح ضوابط و قوانین، اصلاح ساختار تصمیم‌گیری و ارتقا ابزار مدیریت کمک کرد.
وی گفت: باید با دقت بر مراحل تخصیص آب درباره حجم آب و محل مصرف آن در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بحث کرد و متناسب با مسیر توسعه تعریف شده برای مناطق مختلف استان سیاست‌گذاری نمود.
وی افزود: از سال 89 برای اجماع سازی در خصوص منابع آب طرح‌های مفصلی در دست بوده از جمله سازگاری با کم‌آبی و از پارسال طرح همیاران آب مطرح شده که در این خصوص 3 ه هزار نفر ساعت کار انجام شده و 17 وظیفه برعهده دستگاه‌های مختلف گذاشته شده تا میثاقی جمعی برای رفع مشکلات آب استان شکل بگیرد و به تعادل منابع و پایایی توسعه با حفظ یکپارچگی برسیم و به اهداف 1405 و 1420 دست یابیم.
رئیس دبیرخانه دائمی شورای همیاران آب خراسان رضوی گفت: چشم‌انداز طرح همیاران آب در افق 1405 دستیابی به کسری مخزن صفر است و در 1420 تعادل در منابع و مصارف و تخصیص بهینه منابع آب برای کسب حداکثر بهره‌وری با مکانیزم وفاق، هم‌افزایی  و شفافیت است تا هرچه سریع‌تر به پایایی آب و بهره‌وری جامع از منابع دست یابیم.
وی افزود: این طرح جهت به تعادل رساندن منابع و مصارف آب در استان طی دو گام انجام می‌شود که گام اول دست‌یابی به کسری مخزن صفر در افق 1405 و گام دوم تخصیص بهینه منابع آب برای کسب حداکثر بهره‌وری و کاهش برداشت‌ها تا 75 درصد آب تجدیدپذیر تا افق 1420 پیش‌بینی شده است.
عضو هیات علمی مرکز آموزش عالی کاشمر  و نماینده بخش دانشگاهی به عنوان ناظر طرح همیاران آب در شهرستان کاشمر  با تأکید بر لزوم مشارکت همگانی در اجرای این طرح افزود: دغدغه همه ماست که در این حوزه به ادبیات مشترکی برسیم.
میثم مجیدی اظهار داشت: باید به اهمیت موضوع مشارکت بخش خصوصی اعتقاد داشت نه حالا که در مدیریت منابع و مصارف دچار مشکل شده‌ایم به فکر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باشیم.
وی با اعلام آمادگی جامعه دانشگاهی جهت نقش‌آفرینی در این طرح اظهار کرد: ما درد را متوجه شده‌ایم و درمان را می‌دانیم اما لازم است در تصمیم گیری‌هایمان نگاه عادلانه داشته باشیم نه اینکه چاهی را با 25 صدم لیتر در سه‌ماهه بهار با عمق 7 متر ببندیم اما چاهی را با 70 لیتر متوسط برداشت در نقطه استراتژیک آبخوان اجازه برداشت دهیم.
وی بابیان اینکه مرکز آموزش عالی کاشمر یکی از مراکز دانشگاهی توانمند استان در حوزه آب است؛ گفت: وجود گروه مهندسی آب در این مرکز، فرصت بی‌نظیری را برای منطقه جهت علاج بخشی مسائل و بحران‌های آبی و زیست‌محیطی فراهم کرده است.
 در این جلسه رئیس آب منطقه‌ای شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و روسای جهاد شهرستان‌های بجستان و بردسکن و نمایندگان تشکل‌های کشاورزی این شهرستان‌ها به اظهار نظر و بیان پیشنهادات خود پرداختند.
گفتنی است؛ طرح  همیاران آب ذیل طرح ملی سازگاری با کم‌آبی در استان خراسان رضوی با هدف ایجاد تعادل بین منابع و مصارف آب و اصلاح رویکردها در حوزه مدیریت آب آغاز شده است.

 

دسته مطلب: