امروز شنبه 8 ارديبهشت 1403

برگزاری نشست فعالان اقتصادی شهرستان های کاشمر و خلیل آباد در مرکز آموزش عالی کاشمر

باحضور رئیس اداره امور شعب بانک ملی و رئیس شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی، امام جمعه، فرمانداران و فعالان اقتصادی کاشمر و خلیل آباد در مرکز آموزش عالی کاشمر برگزارشد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر، رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان در این نشست گفت: باتوجه به نیاز تولیدکنندگان به نقدینگی به تناسب تورم و مشکلات اقتصادی و درنظر گرفتن توان تسهیلات دهی بانک‌ها برنامه ریزی شده 150 هزار میلیاردریال نقدینگی در بخش‌های مختلف اقتصادی استان پرداخت شود.
حسن مونسان گفت: پارسال شبکه بانکی استان خراسان رضوی بالغ بر 335 هزار میلیارد تسهیلات پرداخت کرد که از این میزان 82 هزار میلیارد آن تسهیلات خالص پرداختی است با این حال بازهم گلایه هایی وجود دارد.
رئیس اداره امور شعب بانک ملی استان گفت: با توجه به نیاز شدید تولیدکنندگان به نقدینگی به تناسب تورم و مشکلات اقتصادی و در نظر گرفتن توان تسهیلات دهی بانک‌های استان برنامه ریزی شده 150 هزار میلیاردریال نقدینگی در بخش‌های مختلف اقتصادی ارائه شود.
وی عنوان کرد: در راستای سیاست‌های حاکمیتی نظام و با تاسی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولید و اشتغال و در راستای سیاست‌های استاندار درخصوص تبیین مثلث اقتصادی برای اولین بار برنامه عملیاتی شبکه بانکی در بخش‌های مختلف تدوین شده وبیش از 23 مورد موانع اساسی و جدی در زمینه تولید و کارآفرینی در استان شناسایی شده است.
به گفته اومدیران بانک‌ها باید با شجاعت در رفع مشکلات تولیدکنندگان رفتار کنند و گرنه برخی موانع قانونی منجر به این می شود که حتی یک پرونده به نتیجه نرسد.
وی اظهار داشت: اگر فقط ضوابط و قوانین الزام آور نسبت مالکانه را برای واحدهای تولیدی در نظر بگیریم 99 درصد واحدهای اقتصادی استاندارد نسبت مالکانه را نخواهند داشت به طوریکه واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی، صنعت و حتی گردشگری نسبت مالکانه ندارند اما از سویی بانک‌ها مکلف به رعایت استانداردهای ابلاغ شده هستند.
مونسان با بیان اینکه اگر فقط بخواهیم همین نسبت مالکانه رعایت کنیم باید کل پرونده‌ها را ببندیم، به نبود سند راهبردی و سند اقتصادی استان در گذشته اشاره کرد وگفت: در این خصوص با بخش خصوصی، شورای گفت و گو، اتاق بازرگانی، خانه صنعت و اتاق اصناف جلسات بسیاری برگزار شد و مقرر گردید برنامه استراتژیک تهیه و برنامه‌های استان در این راستا مشخص شود.
وی افزود: زنجیره بروکراسی اداری کشور باید اصلاح شود و همه در راستای خدمت رسانی واحد تلاش کنیم.
مونسان افزود: با مشخص شدن اولویت‌های استان مقرر گردیده فرمانداران اولویت‌های شهرستان‌ها رااعلام کنند تا نسبت به ارائه تسهیلات اقدام شود.
امام جمعه کاشمر در این نشست گفت: سال جدید که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان رونق تولید نامگذاری شده پیام‌های بسیار مهمی دارد.
سید کاظم طباطبایی با بیان این که بر هیچ کس پوشیده نیست امروز در شرایط فوق العاده‌ای قرار داریم و فشارها، تحریم‌ها، دسیسه‌ها و کارشکنی‌ها بسیاری شده؛ عنوان کرد: هرچند بسیاری در سطح منطقه برای رونق تولید تلاش می‌کنند و سرمایه گذاری‌هایی داشتند اما با مشکلاتی نیز مواجهند.
وی افزود: با توجه به نوسانات بازار،هر روزی تسهیلات دیرتر به سرمایه‌گذار و تولید کننده پرداخت شود با مشکلات جدی مواجه می‌شود.
فرماندار کاشمر در این نشست گفت: حال که در این وضعیت اقتصادی، بی ثباتی بازار و مشکلات دیگر کارآفرینان به نوعی کار جهادی انجام می‌دهند وظیفه مسئولان است که تسهیل‌گری کنند.
محمد علی نبی پور با اشاره به اینکه پار سال درزمینه اشتغال روستایی 160 میلیارد ریال برای شهرستان اعتبار جذب شده و از سویی برای جلوگیری از انحراف طرح‌ها پیگیری‌ها و نظارت‌های بسیاری صورت گرفت؛عنوان کرد: این نظارت‌ها موجب شده از حدود 180 طرح تعداد اندکی انحراف داشته باشد که همین‌ ها را هم با جدیت باید پیگیر کرد تا به نتیجه برسند.
نبی‌پور گفت: در شرایط فعلی باید همه هوشمندانه و دقیق برنامه ریزی شوددر غیر این صورت واحدهای تولیدی و اقتصادی با مشکلات جدی مواجه می شوند.
وی با اشاره به لزوم حمایت‌های قضایی ازتولید،گفت: در این خصوص کمیسیون حمایت قضایی در استان تشکیل و در چند پروژه ورود خوبی شده است.
فرماندار خلیل‌آباد نیز گفت: امروزه تولیدکنندگان مجاهدان اقتصادی محسوب می‎شوند که در مسیر رونق تولید، اقتصاد و معیشت مردم تلاش می‌کنند؛ لذا همه موظفیم حمایت‌های جدی را در راستای رفع مشکلات کارآفرینان و فعالان عرصه اقتصادی داشته‌ باشیم.
مجتبی شاکری افزود: با اقدامات انجام شده بسترهای بسیار سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی خلیل‌آباد فراهم شده است.
یادآوری می شود؛ در پایان تعدادی از فعالان اقتصادی به بیان مشکلات حوزه فعالیت خود پرداختند.