امروز دوشنبه 10 ارديبهشت 1403

آغاز بزرگ‌ترین رویداد دانشگاهی کشور در مرکز آموزش عالی کاشمر

مرکز آموزش عالی کاشمر که در دهه اخیر با تهدیدات مختلفی از جمله تعطیلی و یا ادغام مواجه بوده، اکنون در سرآغاز مسیر تحول و نقطه عطف خود قرار گرفته‌است. مسیری که اکنون شایسته ترشیز کهن و نخبه‌پرور است و چشم‌اندازی روشن برای این منطقه فراهم می‌کند. در میان اخبار مختلف و بعضاً ناخوشایند، شاید تا سالها، این خبر، مهمترین و ارزنده‌ترین ارمغان ممکن برای مرکز آموزش عالی کاشمر و منطقه ترشیز باشد و آن چیزی نیست جز تصویب و ابلاغ طرح آمایش مرکز آموزش عالی کاشمر.
روابط عمومی و امور بین‌الملل مرکز آموزش عالی کاشمربه منظور رونمایی از جزئیات این تحول بزرگ و رویداد مهم دانشگاهی با دکتر میثم مجیدی معاون آموزشی، پژوهشی و دانشجویی مرکز آموزش عالی کاشمر که مدیر طرح آمایش مرکز نیز هست گفتگویی ترتیب داد که با هم می خوانیم
ـ آقای دکتر ضمن عرض سلام و سپاس از وقتی که گذاشتید، به عنوان اولین سئوال از حضرتعالی  ، درباره  شنیده‌هایی که حاکی از اخبار خوبی برای مرکز آموزش عالی کاشمر و منطقه ترشیز است، توضیحات بیشتری ارائه فرمایید.
با عرض سلام. بله همانطور که مستحضر هستید تقریباً از سال 97، هم‌زمان با سیاست‌های انقباضی وزارت عتف مبنی بر ساماندهی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، زمزمه‌های تعطیلی این مرکز از مراجع مختلفی به گوش می‌رسید که متاسفانه بی‌ارتباط با عملکرد و نگرش حاکم بر راهبری این مرکز نبوده است. اما فارغ از بررسی علل و ریشه‌های عقب‌ماندگی که خود حدیثی مفصل است، با پیگیری‌ها و مذاکراتی که توسط ریاست محترم مرکز جناب آقای دکتر معماریان و تیم همراه صورت‌گرفت، در نهایت وزارت عتف راهکاری ارائه داد که در آن صراحتاً ماندگاری و تداوم فعالیت این مرکز در ترشیز را منوط به ارائه طرحی نو و برنامه‌های راهبردی منطبق با نیازهای کشور نمود. در همین زمینه و با پیشنهاد بنده، شورای راهبری مرکز آموزش عالی کاشمر به ریاست دکتر معماریان،  آقای مهندس طیفوری و بنده تشکیل گردید تا در این قالب، و به کمک سایر همکاران مجموعه، طرح تدوین سند آمایش مرکز آموزش عالی کاشمر جهت تصویب در وزارت عتف و هیات امنای استان تهیه گردد. این طرح می‌بایست منحصر به فرد و به‌اصطلاح مراجع ذیصلاح، طرحی نوآورانه می‌بود و مسلماً در آن زمان، و با شرایط موجود در مرکز آموزش عالی کاشمر با بضاعت علمی که در اختیار داشت، کاری دشوار بود. بنده افتخار داشتم؛ به عنوان مدیر طرح مذکور، ایده‌های نو را ارائه داده تا در نهایت با مساله‌نگری و آینده‌پژوهی که انجام شد، و بر اساس ظرفیت‌ها و محدودیت‎های داخلی و پیرامونی، سند آمایش مبتنی بر توسعه پایدار منطقه ترشیز تهیه گردید و برگزاری نخستین همایش ملی توسعه پایدار در ترشیز نیز در ادامه همین ایده‌پردازی صورت گرفت که خوشبختانه بعد از تلاشی فشرده و هماهنگ، طرح نهایی ارائه شد و مورد استقبال و حمایت جدی نیز قرار گرفت و این طرح تبدیل به سند آمایش مصوب مرکز آموزش عالی گردید.
ـ سند آمایشی که مبتنی بر توسعه پایدار تهیه شد، اکنون در چه وضعیتی‌ست؟
سند آمایش مرکز آموزش عالی کاشمر، با افتخار، بعد از تصویب در هیات امناء و تایید وزیر محترم علوم، در آبان ماه 1398 به این مرکز ابلاغ شد. 
ـ علت تاخیر در اطلاع‌رسانی آن چه بوده است؟
دلایل مختلفی از جمله بحث الزام به تدوین سند راهبردی، علاوه بر سند موجود و برخی سیاست‌های کلان وزارت عتف مثل بحث تغییرات در طرح ساماندهی، سبب شده‌بود این موضوع به نوعی شاید محرمانه تلقی شود که در نهایت خوشبختانه، رسماً سند مذکور ابلاغ شد. البته در سخنرانی‌ها و برنامه‌های مختلف، محتوای سند مذکور به نوعی توسط ریاست محترم و یا بنده، تشریح شده بود اما تاخیر در تصویب و ابلاغ آن، کمی نگران کننده بود که به لطف خدا، و پیگیری ریاست و مسئولین محترم شهرستان، این اتفاق مهم انجام شد.
ـ مهم‌ترین دستاوردهای این سند برای مرکز آموزش عالی کاشمر و منطقه چه خواهد بود؟
همانطور که عرض کردم، مهم‌ترین ایراد وارده به این مرکز، عدم وجود برنامه‌های راهبردی میان و بلندمدت بود. بی‌برنامگی در ایجاد رشته‌های تحصیلی و انجام ماموریت‌های آموزشی و پژوهشی، برنامه‌های جذب غیرهدفمند اعضاء هیات علمی و عدم وجود برنامه مدونی برای آن، مهم‌ترین ضعف و در نهایت عامل طرح تعطیلی مرکز بود. از طرفی به دنبال این عملکرد، در مقابل سهمیه هیات علمی مرکز کاهش داده‌شد تا با خطای گذشته که این سهمیه محدود با اعضاء هیات علمی غیرمرتبط و یا غیرهم‌سو پُر شده بود، عملاً امکان افزایش تعداد کافی هیات عملی جهت راه‌اندازی و یا تاسیس رشته تحصیلی فراهم نشود. به نوعی مرکز آموزش عالی کاشمر در مسیر توسعه، به بن‌بست خورده‌بود. از طرف دیگر، نداشتن به اصطلاح شناسنامه و هویت، مشکلات و موانع در مسیر توسعه را، پیچیده تر نیز کرده بود.
تهیه این سند، به نوعی شناسنامه‌دار شدن و هویت بخشیدن به مرکز آموزش عالی کاشمر را رقم زد، که با اراده جدی تیم مدیریتی مرکز آموزش عالی به سرانجام رسید. این موضوع مهم‌ترین دستاورد بود آن هم در زمانی که به‌دلیل نداشتن آن، در حال تعطیلی بودیم!
اما دستاورد بعدی این سند، افزایش سهیمه هیات علمی ‌است که به مرکز آموزش عالی کاشمر اجازه می‌دهد، طی یک برنامه پنج ساله، تعداد اعضاء هیات علمی خود را به حدود 40 نفر برساند! یعنی در حالی که سهمیه تعداد هیات علمی ما به 15 نفر کاهش داده شد، ما توانستیم سهمیه‌ی مازاد 25 نفری برای جذب پنج ساله بگیریم. این موضوع ضمن کمک به راه‌اندازی رشته های مختلف، سبب توسعه ساختار نیروی انسانی مرکز خواهد شد و ظرفیت قابل توجهی برای جذب کارکنان و کارشناسان بومی متخصص و دلسوز نیز فراهم می‌کند.
دستاورد دیگر، مجوز ایجاد سه دانشکده شامل دانشکده آب و توسعه پایدار (با حداقل چهارگروه آموزشی)، دانشکده انرژی و توسعه پایدار (با حداقل چهارگروه آموزشی) و دانشکده جامعه و توسعه پایدار (با حداقل چهار گروه آموزشی) است که به جرات می‎توان گفت این طرح‌ریزی، برای نخستین بار در کشور اجرایی می‌شود و مرکز آموزش عالی کاشمر، نخستین دانشگاه مبتنی بر توسعه پایدار در ایران خواهدبود. این در حالی‌است که ما تاکنون تنها یک گروه آموزشی مصوب داشتیم.
در آینده دستاوردها و به نوعی ابعاد دیگر مساله بیشتر تشریح خواهد شد، اما نکته اساسی این‌است که مرکز آموزش عالی کاشمر، خواهد توانست از تنوع رشته‌های تحصیلی متناسب با نیازهای منطقه و نیازهای آتی کشور برخوردار باشد تا هم داوطلبان از یک دانشگاه بومی و نسبتاً جامع برای انتخاب‌های بیشتر بهره‌مند باشند و هم منطقه ترشیز و استان، از این ماموریت‌گرایی و تمرکز بر مسائل اساسی کشور، برخوردار باشد.
ـ آیا زیرساخت‌ها و همراهی کافی برای رقم خوردن این تحول و رخداد بی نظیر در منطقه ترشیز فراهم است؟
به طور بدیهی، همواره مشکلات مختلف ناشی از دلایل مختلف وجود دارد. ما در وهله نخست متمرکز بر اهداف کلان و بلندمدت مجموعه بوده‌ایم. هم‌زمان و به صورت موازی و در راستای برنامه‌های تدوین شده، با اعتقاد و اراده راسخ، سعی‌کردیم الزامات دیگر را نیز فراهم کنیم. در این راستا، کارکنان محترم با آگاهی و اشراف، همکاری بسیار بالا و مسئولیت‌پذیری عمیقی را از خود نشان دادند. اعضاء هیات‌علمی هم به خوبی همراه بوده‌اند البته برخی به دلایل شخصی و منافع فردی، سعی در ایجاد تفرقه داشته‌اند و این افراد مهم‌ترین انگیزه‌شان، ماندن در شرایط فعلی بود، چراکه صرفاً به دنبال منافع فردی و دریافت حقوق و مزایای خود هستند، به‌جای احساس مسئولیت نسبت به جامعه و منطقه ترشیز، که البته، این موضوع از طریق مراجع ذیربط در حال پیگیری است و به زودی اصلاحات اساسی در این حوزه انشالله، انجام خواهد شد.
ازجمله مهمترین اقداماتی که صورت گرفته است، تدوین طرح جامع عمرانی پردیس دانشگاه کاشمر بود، که از همان سال 97 آغاز کردیم و مشاوری برای مطالعه و امکان‌سنجی فضای کالبدی دانشگاه متنی بر توسعه پایدار انتخاب کردیم که اکنون این مطالعات به اتمام‌رسیده و در مراحل تصویب  قرار دارد. این مساله، قادر است فضای فیزیکی و کالبدی لازم برای پیاده‌سازی طرح آمایش را فراهم کند.
از طرف دیگر، با فعال‌سازی مرکز نوآوری ترشیز، به عنوان تنها شهرستان در استان‌خراسان‌رضوی، سعی در بستر‌سازی لازم جهت شتابدهی و خلق ایده‌های نوآورانه و ارتباط موثر با جامعه و صنعت داشتیم و داریم.
در حال راه‌اندازی یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین آزمایشگاه‌های منطقه هستیم. 
جذب هیات علمی متناسب با ماموریت‌ها را آغاز کردیم و برنامه داریم، طی مدت کوتاهی، حداقل 25 عضو هیات علمی با تاکید بر نیروهای بومی منطقه و یا نخبگان استانی و ملی، جذب نماییم. 
در حال رایزنی‌های مختلف با بدنه وزارت علوم جهت برطرف کردن موانع احتمالی طرح هستیم.
توافقی در خصوص ساماندهی اعضاء هیات علمی صورت‌گرفته که قرار است اعضاء هیات علمی غیرمفید و اعضایی که قادر نیستند نقشی در برنامه‌های فعلی و آتی داشته باشند، از مجموعه آزاد‌شده و افراد مناسب و موثر جایگزین شوند. 
چند طرح پژوهشی با دستگاه‌های اجرایی کلید خورده که متناسب با ماموریت‌ها و اهداف دانشگاه هست.
الگوی جدیدی در حوزه آموزش عالی به وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه‌شده، که پس از تکمیل رونمایی خواهد شد.
در خصوص رشته‌های تحصیلی، در حال راه‌اندازی چند رشته جدید و میان‌رشته‌ای هستیم که نخستین بار در کشور راه‌اندازی می‌شود و از پتانسیل دانشگاه‌های بزرگ منطقه به این منظور استفاده کردیم. 
با پیگیری مکرر در سطح وزارت عتف و سازمان برنامه و بودجه کشور و نیز با حمایت مسئولین شهرستان به‌ویژه نماینده محترم، وضعیت بودجه‌ای دانشگاه را ارتقاء‌دادیم و اعتبار لازم برای پیاده‌سازی برنامه‌ها اکنون فراهم است.
به زودی عملیات ساخت پردیس مرکز با طرح توسعه پایدار آغاز می‌شود.
طرح توجیهی ایجاد چند گروه پژوهشی تهیه شده و در دستور کار هیات امنا قرار گرفته است.
ارتباط با صنعت و برگزاری رویدادهای مختلف هم‌افزایی، با قدرت بیشتری در حال انجام است.
طرح‌های مشارکتی پژوهشی با استفاده از ظرفیت‌های متقابل دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی تعریف شده‌است تا از رسیدگی به عمده معضلات شهرستان و منطقه، عقب نمانیم.
در حوزه دانشجویان اقدامات بسیار ارزنده‌ای در حال انجام است که متعاقباً اعلام و تشریح خواهد شد. 
در حوزه سرمایه‌گذاری و نیز کمک‌های خیرین، هم اقداماتی صورت گرفته‌است و به زودی طرح‌های خیرساز و سرمایه‌گذاری، در قالب قراردادهای بیع متقابل و سایر صور سرمایه گذاری، آغاز خواهد شد.
ارتباط موثری بین حوزه و دانشگاه در حال شکل‌گیری‌است، همچنین چند طرح مختلف فرهنگی و حقوق شهروندی در این زمینه، قرار است طی تفاهم نامه‌ای منعقد و اجرایی شود.
برنامه‌های متنوعی جهت استفاده از ظرفیت دانشجویان و فعال‌سازی هر چه بیشتر نهادها و تشکل‌های دانشجویی طرح‌ریزی شده‌است.
به طور کلی می‌توان گفت، در ابعاد مختلف، بسترها و ظرفیت‌های مختلف به‌ویژه پتانسیل بی‌نظیر شهرستان در حال فعال‌سازی و استفاده است، و به زودی انشالله، شاهد برونداد و به ثمر نشستن این تلاش‌ها خواهیم بود. در این راستا، نیاز به مشارکت حداکثری و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها هستیم، اکنون این دانشگاه در لولای تاریخی مهمی قرار دارد و دیگر ما مهلت فرصت سوزی و تکرار رویه های نادرست گذشته را نداریم. 
ـ ضمن سپاس از وقت و حوصله جنابعالی، سخن آخر؟
سخن اصلی، نوید به ثمر نشستن تلاش‌ها، امیدها و ایده‌هاست. ما در این سه ساله اخیر، از هیچ تلاشی برای اعتلای دانشگاه و منطقه ترشیز، در حد بضاعت خود، دریغ نکردیم و امروز صمیمانه دست همه افرادی که در هر جایگاه و مسئولیتی، ما را یاری نموده و یاری خواهند کرد، می‌فشاریم و هم‌چنان بیشتر از گذشته امید‌داریم‌ در ارتقاء و آبادانی میهن اسلامی عزیزمان و منطقه ترشیز، سهم خود را ایفا نماییم. جا دارد به همکاران دلسوز، خیرخواه و پرتلاش که در این مدت همه جوره ضمن همراهی با سیاست‌های کلان دانشگاه و هیات رئیسه، سختی‌ها و گاه بی‌مهری‌ها و کارشکنی‌های مختلفی را تحمل کرده و  جهت تحقق اهداف کلان و عالیه مرکز به معنای واقعی جنگیدند، به نوبه خود و از طرف هیات رئیسه تشکر کنم و یقین دارم، آیندگان، شهروندان و منطقه ترشیز، بی‌شک قدردان این بزرگواران خواهد بود.
از همکارانم در هیات رئیسه دانشگاه و در راس آن ریاست محترم مرکز و آقای مهندس طیفوری که با دوراندیشی و کلان نگری، فضای لازم برای این تحول بزرگ را فراهم کردند صمیمانه سپاسگزارم و مطمئنم به واسطه همت، اراده و تلاش شبانه‌روزی ایشان در کنار یکدیگر، آینده درخشانی در انتظار ترشیز و حوزه آموزش عالی خواهد بود و شخصاً افتخار می‌کنم که سهمی هرچند اندک، در این افتخارات ارزنده و ماندگار، داشته‌ام.

دسته مطلب: