امروز جمعه 7 ارديبهشت 1403

مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز، با حضور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس، در کاشمر راه اندازی شد

طی مراسمی با حضور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فرماندار کاشمر، رئیس مرکز آموزش عالی و تنی چند از مسئولان در جمع تیم‌های نوآور مستقر، مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز در کاشمر به صورت  ویدئو کنفرانسی راه اندازی شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر دکترسورنا ستاری در این مراسم پس از استماع سخنان مدیران هسته‌های نوآور مستقر در مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز با ابراز خرسندی از راه اندازی این مرکز که با توجه به موقعیت کاشمر و جایگاه مادرشهر بودن آن برای شهرستانهای خلیل آباد، بردسکن و کوهسرخ گفت: باید تلاش کنیم مرکز شتابدهی ترشیز بتواند رشد و توسعه یابد و به صاحبان ایده در سایر شهرهای پیرامونی هم خدمات ارائه نماید. 
وی برحمایت بیشت از مراکز نوآوری و توسعه این مراکز در سایر شهرستانها تاکید کرد و در خصوص حمایت از تیم‌های نوآور اظهار داشت: به رغم محدودیت منابع مالی به درخواستهای هسته های نوآور و حمایت های مادی و معنوی از جوانان خلاق ادامه می د هیم.
وی در این مراسم  جهت تامین منابع مالی مورد نیاز مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز قول مساعد داد و افزود : باید مراکز نوآوری در شهرستانها بر ظرفیت های مختلف منطقه تکیه نمایند. 
رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر نیز  در این مراسم گفت: مرکزآموزش عالی کاشمر با راه اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز، دفتر ارتباط با صنعت و ارتباط با جامعه، به سمت دانشگاه نسل چهارم در حرکت است.
دکتر هادی معماریان با تاکید بر لزوم ایفای نقش مسئولیت اجتماعی دانشگاه در زمان حاضر گفت: چشم انداز ترسیم شده برای مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز، ایجاد مرکزی به عنوان پل ارتباطی بین ایده پردازان، سرمایه گذاران و جامعه دانشگاهی جهت انتقال فناوری ،ایجاد کسب و کارهای نوپا و اشتغال پایدار متناسب با زیست بوم منطقه ترشیز  و در ادامه راه اندازی مرکز رشد ترشیز است.
وی اظهار داشت:  خوشبختانه از سال 98 با مساعدت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون  جهت بازسازی فضای فیزیکی 3700 میلیون ریال و 4100 میلیون ریال اعتبارنیز جهت تجهیز هزینه شده است. 
وی افزود: همچنین  در این مدت مبلغ  2000 میلیون ریال اعتبار جهت توانمند سازی هسته ها و برگزاری رویدادها  هزینه شده که همه این اقدامات با  حمایت 5000 میلیون ریالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفته است.  
معماریان ابراز داشت: علاوه بر حوزه عمرانی و بهسازی فضاها و حوزه آموزش و برگزاری رویدادها، در حوزه  حمایت از نوآوران و ثبت اختراع  ،حمایت از دانشجویان و انجمن های علمی و بازدید از مراکز دیگر و انعقاد تفاهم نامه ها توسط مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز اقدام شده است. 
وی در ادامه جهت سیدمانی هسته ها در قالب تسهیلات به تیم‌های نوآور تخصیص اعتبار به مبلغ 7500 میلیون ریال را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  و مساعدت در زمینه ارتقا این مرکز به مرکز رشد را خواستار شد. 
فرماندار کاشمر نیز در این مراسم  با ابراز خرسندی از فعالیت مرکز نوآوری وشتابدهی ترشیز گفت:  بی تردید پیمودن مسیر دانش، نوآوری، پژوهش و دستیابی به فناوری‌های پیشرفته همواره مورد توجه دولت تدبیر و امید بوده و طی سال‌های گذشته با وجود تحریم‌ها، به پویایی عرصه علم و آگاهی و تعلیم و تربیت اهتمام داشته است.
مسلم ساقی گفت: امروزه در کشورهای درحال توسعه همچون کشور ما ، به نقش دانشگاه‌ها در توسعه توجه بسیاری شده و در راستای دستیابی به دانشگاه نسل چهارم تلاش‌هایی صورت گرفته است و امیدواریم با فعالیت مرکز نوآوی و شتابدهی ترشیز شاهد رشد شتابان منطقه  با بهره مندی از ایده های افراد خلاق  و نخبگان باشیم. 
مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز نیز در این مراسم طی سخنانی با اشاره به این که مرکز نوآوری و شتاب دهی ترشیز مجوز خود را در سال ۱۳۹۵ اخذ کرد گفت:  سال 98 با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با اختصاص فضایی به مساحت ۵۵۰ مترمربع و تخصیص اعتبار مورد نیاز و تجهیز آن به طور جدی فعالیت خود را آغازکرد.
دکتر مجید عاقل با اشاره به اینکه در حال حاضر در این مرکز 12 هسته نوآور مستقر هستند؛ اظهار داشت: شناسايي دقيق و توانمندسازي و جذب مخترعان و انديشمندان در همه سطوح جامعه اعم از اقتصادي، علمي ، اجتماعي، فرهنگي، سازمانهاي دولتي و غير دولتي براي حل مشكلات كشور اجتناب ناپذير است.
وی  گفت: راه برون‌رفت منطقه از مشكلات موجود، توجه به محققان و مخترعان و کارآفرینان است.
به گفته او مشکلات باعث می شود جوانان صاحب ایده های نو، فقط اختراع داشته باشند و هیچکدام به مرحله تولید و تجاري‌سازي نرسند لذا باید با حمایت از جوانان صاحب ایده و نخبگان مسیر توسعه را با سرعت بیشتری طی نماییم.

دسته مطلب: