وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مرکز آموزش عالی کاشمر برای رسیدن به تعالی باید به دنبال کیفی سازی و ماموریت گرایی باشد
دکتر منصور غلامی همزمان با روز دانشجو در دیدار با جامعه دانشگاهی کاشمر در جلسه ای که در مرکز آموزش عالی این شهرستان برگزار شدطی سخنانی با تاکید بر کیفی سازی فعالیتهای مراکز دانشگاهی و ماموریت گرایی در آنها اظهار داشت: در حال حاضردر دانشگاههای صنعتی که یک نوع ماموریتگرایی در آنها اتفاق افتاده موفقیتهای بسیاری داریم، به همین دلیل برای مرکز آموزش عالی کاشمر نیز باید تصمیم گرفت که کدام رشتهها و مزیتها مورد توجه قرار بگیرد تا آینده خوبی را برای این مجموعه به دنبال داشته باشد.
وی با تاکید بر لزوم ماموریتگرایی مراکز دانشگاهی گفت: باید نیازهای منطقه را شناسایی کرده و بر روی آنها تمرکز نمود، همه نباید به دنبال مدل واحدی در دانشگاه و مراکز آموزش عالی باشند، همچنین از نظر وسعت، کثرت و تنوع رشتهها نباید همه همانند دانشگاه تهران باشند.
غلامی تصریح کرد: وی بیان کرد: بدون شک اگر این اقدامات صورت گیرد دانشجویان امیدوارتر، خلاقتر و حتی کاراتر در دانشگاه خود منطقه تحصیل میکنند، بنابراین انتظار داریم این برنامه را خود مسئولان و ریاست مرکز آموزش عالی کاشمر پیش ببرند.
وی افزود: مرکز آموزش عالی جزء مکانهایی است که در تمام کشور و مناطق مختلف مورد اقبال و توجه ویژه قرار دارد، معمولا هر مرکز آموزش عالی جوان روزی رشد و توسعه پیدا کرده و بزرگ میشود، به همین دلیل باید آیندهای را برایشان پیش رو داشته باشیم تا بتوانند به آن مراحل بزرگتر نیز برسند.
وی با تاکید براینکه باید احساس تبعیض و تفوق در بین مراکز آموزش عالی از بین برود و بپذیریم که به عنوان واحدهای متعدد از مراکز آموزش عالی با هم کار کنیم و با توجه به ظرفیتهای هر منطقه این وظایف را پیش ببریم؛ ادامه داد: کثرت مراکز آموزش عالی در کشور موجب شده این فرآیند نه تنها با کندی بلکه گاهی با تردید پیش برود، آمار منتشر شده سالهای گذشته درخصوص مراکز آموزش عالی کشور بسیاری مواقع نگران کننده بود و گفته میشد بیش از کشور چین در ایران مراکز آموزش عالی داریم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهارداشت: این آمار بالا موجب میشد در تصمیمگیریها و برنامهریزیها تردید ایجاد شود، حتی در پایان سال ۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبهای را تصویب کرد و در سال بعد آن به عنوان مبنای ساماندهی آموزش عالی کشور ابلاغ شد که در آن از عبارتهایی مانند ادغام، تجمیع و انحلال اسم برده شد بنابراین در همین راستا طی دو سال گذشته تمام تلاش خود را برای ساماندهی آموزش عالی کشور به کار گرفتیم.
غلامی افزود: آموزش هنوز هم محور اصلی فعالیت مراکز آموزش عالی است و نمیتوان فقط به دنبال انجام کارهای پژوهشی رفت، بنابراین آموزش باید به عنوان بستری برای تربیت نیروی انسانی و حتی نسل بعد محققان و مدرسان و اساتید مورد توجه قرار گیرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: بدنه کارشناسی کشور نیازمند نیروی انسانی تحصیل کرده است و همه نیازهای کارشناسی کشور از انواع رشتهها و تخصصها را دانشگاه تربیت میکند.
غلامی افزود: اگر شبکه علمی در کشور راهاندازی شود علاوه بر اینکه از ظرفیتهای اساتید و از امکانات و تجهیزات هم میتوان استفاده نمود، شاهد کیفیسازی نیز خواهیم بود، به طوری که هر دانشجویی که به مرکز آموزش عالی در هر شهری وارد شود باید به گونهای آموزش ببیند که تفاوت معناداری نسبت به دانشگاههای بزرگ وجود نداشته باشد.
به گفته او به دلیل کاهش تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه برخی ظرفیتها خالی مانده به طوری که بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد و پیامنور به تعداد کافی دانشجو ندارند، به همین دلیل در طرح شبکه علمی شاهد رفع برخی مشکلات خواهیم بود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اکنون که در همه کشور سرفصلها و رئوس مطالب یکی هستند باید تلاش خود را به کار بگیریم تا دانشجویان در سطح همدیگر آموزش ببیند.
غلامی گفت: معتقدم در مراکز جوان اعضای هیئت علمی جوان بهروزتر هستند و بهتر تدریس میکنند، اطلاعات علمی خوب و بهروزی دارند و دسترسی به منابع علمی اطلاعاتی را به سرعت انجام میدهند و این فرصتی برای مراکز علمی کوچک است.
این مقام مسئول ادامه داد: اگرچه اغلب، آمار آموزش عالی بالغ بر ۳۸۰۰ دانشگاه اعلام میشود اما باید به درستی تعریف شود؛ اکنون در وزارت علوم ۸۵ دانشگاه، مجتمع و مرکز آموزش عالی دولتی داریم که ذیل اینها برخی از دانشگاهها چند دانشکده وابسته دارند که با این وضعیت ۱۲۵ ردیف بودجه داریم.
وی بیان کرد: همچنین سه دانشگاه جامع علمی کاربردی داریم که تعداد مراکز آنها ۱۳۰۰ مرکز اعلام شده بود، البته طی دو سال گذشته توسط یک مصوبه، بخش دولتی تعطیل شد و اکنون ۶۰۰ مرکز غیر وابسته به دولت، مرکز علمی کاربردی داریم.
غلامی عنوان کرد: اگرچه دانشگاه پیامنور در گذشته بالغ بر ۸۰۰ مرکز داشت اما اکنون به ۵۰۰ مرکز کاهش یافته و دانشگاه علمی کاربردی نیز ۱۷۸ مرکز، دانشکده و موسسه دارد؛ به رغم اینکه آمار دانشگاه آزاد هم در گذشته بسیار افزایش داشت اما به دلیل کاهش جمعیت داوطلب ورود به دانشگاه، آمار تعداد واحدهای آنها نیز کاهش یافت.
وی با بیان اینکه همه مراکز و واحدهایی که در دانشگاههای بزرگ سراسری کشور وجود دارند باید استانداردها را رعایت کنند، ادامه داد: در حوزه پژوهش نیز از جایگاه خوبی برخوردار هستیم به طوری که امسال در رتبهبندیهای جهانی جایگاه علمی دانشگاههای ایران از وضعیت خوبی برخوردارند حتی یک رتبه هم بهتر شدهایم.
وی اظهار کرد: در حوزه فناوری طی ۱۵ سال اخیر که مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری فعالیت خود را آغاز کردهاند اقدامات خوبی صورت گرفته است، شرکتهای جوان شکل گرفته و تعداد مراکز دانشبنیان رو به افزایش است.
غلامی عنوان کرد: در خصوص آیین نامه ارتقاء، تغییراتی در دست اجراست، به رغم اینکه امتیازات طرحهای کاربردی را افزایش دادیم ولی آموزش سهم خود را دارد و توجه جدی به آن شده است.
رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر در این مراسم طی سخنانی با اشاره به افزایش چشمگیر دانشجویان این مرکز و فعالیتهای پرشمار این مجموعه دانشگاهی در راستای ماموریت این واحد برای دستیابی به توسعه پایدار گفت: در حال حاضر حدود ۸۰۰ دانشجو در شش رشته تحصیلی در مرکز آموزش عالی کاشمر مشغول تحصیل هستند.
معماریان افزود: در عصر جدید و در کشاکش رقابت میان جوامع، کشورها در تلاش هستند تا نقش آموزش و به ویژه آموزش عالی را در توسعه ملی و ارتقاء دانش و تکنولوژی مورد توجه قرار دهند.
وی اظهار کرد: از این رو نقش آموزش عالی در توسعه اجتنابناپذیر است و در واقع میتوان گفت که یکی از پرارزشترین منابعی که جامعه در اختیار دارد دانشگاه است.
در این مراسم روسای دانشگاههای آزاد و پیام نور کاشمر و یکی از اعضای هسئت علمی مرکز آموزش عالی کاشمر به بیان مطالبات و دغدغه های خود پرداختند .
گفتنی است در سفر سه روزه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به خراسان رضوی ، دکتر منصور غلامی در شهرستانهای کاشمر، تربت حیدریه و گناباد حضور یافت و از مراکز دانشگاهی این شهرستانها بازدید نمود.