در ادامه تلاشهای پژوهشی پویا در حوزه زبانشناسی کاربردی، دکتر محمدرضا فرنگی، عضو هیات علمی مرکز آموزش عالی کاشمر( دانشگاه دولتی)، چهار مقاله علمی-پژوهشی در مجلات معتبر داخلی با نمایه های ISC و علمی-پژوهشی الف و ب منتشر نمودند. این مقالات با رویکردهای کیفی و تحلیلی، به بررسی چالشها و پدیدههای کلیدی در آموزش زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی (EFL) در بافت ایرانی و بینالمللی پرداختهاند.
لازم به توضیح است که مقاله اول با عنوان «بررسی رابطه بین الگوهای انگیزشی و دلبستگیهای فرهنگی در میان زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی»، به کاوش ارتباط میان انگیزش یادگیرندگان و گرایش آنان به فرهنگهای انگلیسیزبان میپردازد و نشان میدهد چگونه عوامل روانشناختی و فرهنگی در فرآیند یادگیری زبان تعامل دارند.
مقاله دوم با عنوان «تحلیل ژانر ایمیلهای تجاری درخواستنامه به زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بینالمللی»، ساختارهای گفتمانی و حرکتهای ژانری ایمیلهای حرفهای را در چارچوب انگلیسی بهعنوان زبان بینالمللی (EIL) تحلیل کرده و بینشهایی برای آموزش ارتباطات تجاری در محیطهای چندفرهنگی ارائه میدهد.
مقاله سوم با عنوان «کاوش در درک معلمان و دانشآموزان از رویدادهای بحرانی در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی در ایران: یک مطالعه کیفی»، با استفاده از روششناسی کیفی، تجربیات درونکلاسی معلمان و زبانآموزان را در مواجهه با موقعیتهای چالشبرانگیز تحلیل شده و پیشنهاداتی برای بهبود فضای یادگیری و مدیریت بحرانهای آموزشی ارائه نموده است.
مقاله چهارم با عنوان «بررسی راهبردها و حرکتهای پشتیبان در کنش گفتاری درخواست: مطالعه مقایسهای سریهای انگلیسی Top Notch و Summit»، نمایش عملکرد درخواستهای گفتاری را در دو مجموعه رایج آموزشی زبان انگلیسی مقایسه میکند و نشان میدهد چگونه این کتابها میتوانند در آموزش توانمندی کنشگفتاری (pragmatic competence) مؤثر باشند یا نباشند.
این مجموعه مقالات گواهی بر عمق و گستره پژوهشهای حوزه آموزش زبان در ایران است و نشاندهنده آنستکه پژوهشگران داخلی قادرند موضوعات بینرشتهای و کاربردی را با دقت علمی و نوآوری بررسی کنند. —————————————————-
مقاله ۱:
(مقاله ISC)
عنوان: بررسی رابطه بین الگوهای انگیزشی و دلبستگیهای فرهنگی در میان زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی
Title: Examining the Relationship between EFL Learners’ Motivation Patterns and Cultural Attachments
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article)
نویسندگان:
1. محمدرضا فرنگی (نویسنده مسئول)
2. مصطفی بهرامان
شناسه دیجیتال (DOI): https://efl.shbu.ac.ir/article_220561.html?lang=en
________________________________
مقاله ۲:
(مقاله ISC)
عنوان: تحلیل ژانر ایمیلهای تجاری درخواستنامه به زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بینالمللی
Title: Genre Analysis of Enquiry Business Emails in English as an International Language
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article)
نویسندگان:
1. امیر نعیمی
2. محمدرضا فرنگی (نویسنده مسئول)
3. ابوالفضل سنجرانی
شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.22034/jals.2025.2046868.1050
لینک مقاله: مشاهده در سایت مجله
________________________________
مقاله ۳:
(مقاله علمی-پژوهشی رتبه الف)
عنوان: کاوش در درک معلمان و دانشآموزان از رویدادهای بحرانی در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی در ایران: یک مطالعه کیفی
Title: Exploring Teachers’ and Students’ Perceptions of Critical Incidents in Iranian EFL Classrooms: A Qualitative Study
نوع مقاله: مقاله علمی-پژوهشی
نویسنده:
• محمدرضا فرنگی (نویسنده مسئول)
شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.22099/TESL.2025.53177.3410
لینک مقاله: مشاهده در سایت مجله
________________________________
مقاله ۴:
(مقاله علمی-پژوهشی رتبه ب)
عنوان: بررسی راهبردها و حرکات پشتیبان در کنش گفتاری درخواست: مطالعه مقایسهای سریهای انگلیسی ‘Top Notch’ و ‘Summit’
Title: Examining Strategies and Supportive Moves in Requestive Speech Acts: A Comparative Study of ‘Top Notch’ and ‘Summit’ English Series
نوع مقاله: مقاله علمی-پژوهشی
نویسندگان:
1. محمدرضا فرنگی (استادیار زبانشناسی کاربردی، مرکز آموزش عالی کاشمر)
2. زهرا خردمند (دانشجوی دکترای علوم اعصاب، دانشگاه بریتیش کلمبیا، کانادا)
شناسه دیجیتال (DOI): https://ali.birjand.ac.ir/article_3412.html
لینک مقاله: مشاهده در سایت مجله