رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر در گفتگویی به تشریح چالشهای نظام آموزش عالی کشور در دوران شیوع ویروس کرونا پرداخت.
دکتر هادی معماریان در گفتگو با روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر گفت:همهگیری ویروس کرونا و ابتلا به بیماری کووید ۱۹ نظام آموزشی جهان را به شدت تحت تاثیر قرار داده و فعالیتهای حضوری مدارس و دانشگاهها را به تعطیلی کشانده، در ایران نیز نظام آموزشی کشور به شدت از این مسئله متأثر شده و با چالشها و البته فرصتهایی مواجه شده است.
وی با اشاره به چالشهای پیشروی نظام آموزش عالی کشور گفت: تعطیلی آموزش حضوری و در نتیجه عدم ارتباط موثر بین عناصر و ارکان دانشگاهی و آموزشی و فرهنگی با دانشجو،مشکل کیفیت فرایند یاددهی/یادگیری در آموزش مجازی یا الکترونیکی،مشکلات ایجاد شده در آموزش دانشجویان کم توان جسمی، شکاف دیجیتالی بین جوامع و گروههای مختلف و عدم دسترسی بخش زیادی از دانشجویان به زیرساختهای آموزش مجازی،تاثیر بسیار معنیدار کرونا بر منابع مالی و تخصیص بودجههای دانشگاهی، مشکلات مربوط به سرعت اینترنت و پهنای باند را می توان بخشی از این چالشها دانست.
به گفته او نگاه سنتی به آموزش و مقاومت در برابر شیوههای جدید و نوآورانه،مشکلات زیاد در نظام ارزشیابی الکترونیکی، تبعات حضور مستمر دانشجویان در خانه و ایجاد چالشها و مشکلات خانوادگی، از دسترس خارج شدن دانشجویان به عنوان یک رکن موثر در ایفای مسئولیت اجتماعی دانشگاه، مشکلات ایجاد شده در روند پژوهشهای غیر دفتری اعضای هیأت علمی از جمله دیگر چالشهای پیش روی آموزش عالی محسوب میشود.
وی اظهار داشت: مرکز آموزش عالی کاشمر به عنوان یکی از مراکز دانشگاهی دولتی کشور و خراسان رضوی از تبعات همهگیری ویروس کرونا در امان نبوده و با چالشهای زیادی مواجه شده است. امّا مجموعه مدیریتی در این مرکز سعی نموده تا چالشهای ایجاد شده را به فرصتی برای نیل به اهداف عالیه مندرج در سند راهبردی خود تبدیل نماید.
وی با اشاره به اهم اقدامات انجام شده مرکز آموزش عالی کاشمر در دوران کرونا گفت: راهاندازی سامانه آموزش مجازی برخط (ادوب کانکت) (LMS) با امکان برگزاری ۳۰ کلاس مجازی همزمان با ظرفیت ۵۰۰ نفر و پشتیبانی کلیه کلاس های برخط (بهکارگیری هشت پشتیبان همزمان) (۸ الی ۲۰)، راهاندازی سامانه آزمون مجازی موودل و برگزاری امتحانات در بستر این سامانه، اطلاع رسانی و ارسال کلیه اطلاعیههای آموزشی در سایت و کانالهای مجازی مرکز و انجام و بررسی کلیه درخواستهای دانشجویی و آموزشی از طریق پورتالهای الکترونیکی، تجهیز کلاسهای آموزش مجازی (لب تاب، هدست و قلم نوری جهت افزایش کیفیت تدریس) ،پرداخت دو مرحله کمک هزینه اینترنت به دانشجویان، تهیه و تدوین فیلمها و مواد آموزشی جهت کار با سامانه آموزش مجازی جهت اساتید و دانشجویان و تدوین شیوهنامه اجرایی بخشنامه ۲۰ مادهای کرونا مربوط به معاونت آموزشی وزارت و تهیه و تدوین شیوهنامه برگزاری امتحانات مجازی بر اساس پیشنهادات معاونت آموزشی وزارت از جمله این اقدامات است.
وی با اشاره به برگزاری جلسات منظم شورای آموزشی و پایش مشکلات آموزش مجازی و برگزاری ترم تابستان بصورت کاملا مجازی (ثبت نام، دریافت مدارک و واریز شهریه دانشجویان بصورت کاملا مجازی) افزود: ضدعفونی کلیه سراهای دانشجویی، سلف سرویس و… تا زمان دایر بودن مرکز، ابلاغ کلیه دستورالعمل های مربوط به ایام کرونا و ایجاد هماهنگی با حوزه آموزش،بهکارگیری روانشناس و کارشناس تربیتی جهت مشاوره رایگان به دانشجویان بصورت مجازی، برگزاری کارگاههای مختلف کاهش استرس، شناخت اثرات سوء مواد مخدر، کنترل خشم، ازدواج، زندگی در دوران کرونا، مسائل بهداشتی کرونا و مسابقات و کارگاههای فرهنگی بصورت مجازی، انجام فرایند تسویه حساب غیر حضوری دانشجویان در حوزه دانشجویی و آموزشی و راه اندازی سامانه الکترونیکی معاونت دانشجویی از جمله دیگر اقدامات انجام شده در دوران کرونا در مرکز آموزش عالی کاشمر است.
وی ابراز کرد : در این مدت ضمن اطلاعرسانی برگزاری کلیه کارگاهها، کنفرانسها و جلسات آنلاین آموزشی و پژوهشی، نسبت به تشکیل کانال اطلاعرسانی آیین نامهها و مصوبات شورای پژوهشی، انجام کلیه روالهای پژوهشی اعضای هیات علمی در بستر سامانه LMS، برگزاری کنکور سراسری و سه آزمون سراسری دیگر با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی، تعریف ساز و کار دورکاری پرسنل مرکز در حوزه اداری و پشتیبانی، تنظیم برنامه ضدعفونی فضاهای مرکز، لوازم، اماکن عمومی و انجام فرآیند ضدعفونی، حذف خدمات پذیرایی و تدارک و تهیه اقلام بهداشتی و تجهیزات ضدعفونی در مرکز، حذف سرویسهای مشترک رفت وآمد کارکنان و الزام ایشان به رفت و آمد با وسیله شخصی، حذف دستگاه انگشتی (لمسی) فرآیند ثبت ورود و خروج پرسنل ،حمایت از هسته ای نوآور در زمینه کرونا و تولید دستگاههای ضدعفونی کننده اتوماتیک در مرکز نوآوری، برگزاری کارگاههای آموزشی نوآوری و کسب و کار در بستر آموزش مجازی و سامانه LMS اقدام شده است.
دکتر معماریان اظهار داشت: به هر حال فرصت ایجادشده جهت راهاندازی و بهروزرسانی سامانههای الکترونیکی و تقویت اهداف عالیه دولت الکترونیک و نگاه جدید به آموزش عالی را باید از برکات این دوران دانست.
وی گفت: مرکز آموزش عالی کاشمر با توجه به داشتهها و توان در اختیار خود توانسته گامی مهم در این راستا بردارد؛ هرچند تحقق کامل اهداف، نیازمند حمایت همهجانبه و بیش از پیش وزارت محترم علوم، تحقیقات و فناوری از این مرکز نوپا و درحال توسعه است.
تشریح چالش های نظام آموزش عالی کشور از زبان رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر
Leave a Comment
Leave a Comment