رئیس مرکز آموزش عالی کاشمردر نشست با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت:
آموزش عالی منطقه ترشیز نیازمند برنامه ریزی جامع و نگاه یکپارچه است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر دکتر هادی معماریان در این نشست طی سخنانی با بیان این که هم اکنون حدود پنج هزار دانشجو در مرکز آموزش عالی کاشمر، آزاد اسلامی کاشمر و بردسکن، پیام نور، جهاد دانشگاهی و دانشکده پرستاری مشغول به تحصیلند و حدوداً ۱۰۰ عضو هیات علمی و بالغ بر ۳۰۰ استاد مدعو یا حق التدریس در این مراکز مشغول به خدمت هستند؛ گفت: قدمت آموزش عالی منطقه ترشیز، سه دهه است و حدود ۴۰ هکتار فضای فیزیکی در این سال ها به توسعه آموزش عالی منطقه اختصاص داده شده است.
وی با بیان این که تا کنون نیز بالغ بر ۲۶ هزار نفر از این مراکز فارغ التحصیل شده و بخش زیادی از این فارغ التحصیلان به عنوان نیروهای دولتی یا غیردولتی در منطقه ترشیز خدمت می کنند. وی با بیان این که رصد انجام شده صرفا بر اساس فارغ التحصیلان ورودی ۹۳-۹۴ در مرکز آموزش عالی کاشمر حاکی از میانگین اشتغال ۵۰ درصدی فارغ التحصیلان است؛ تصریح کرد: در کاشمر اکثر افرادی که وارد دوره های تحصیلات تکمیلی می شوند بومی بوده و غالباً کارمندان بخش های دولتی یا خصوصی هستند که این وضعیت باعث بالا بودن آمار اشتغال فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی می شود.
وی با اشاره به اینکه اکنون و پس از گذشت سه دهه، آموزش عالی در منطقه ترشیز با مشکلات و چالش های زیادی مواجه است؛ گفت: در سال های اخیر به دلایل زیادی این مراکز یا رشد بسیار بطئی و کندی داشته اند و یا با کاهش تعداد دانشجو دچار انقباض شده اند.
وی گفت: در این میان مرکز آموزش عالی کاشمر بعنوان یک دانشگاه دولتی، با توجه به سیاست انقباضی وزارت علوم در راستای اجرای طرح آمایش آموزش عالی که به غلط تفسیر شده و با نگاهی ضد عدالت آموزشی در مناطق محروم، با چالش های زیادی در رشد و توسعه خود روبرو بوده است، توانسته در سالهای اخیر با توسعه فعالیت های دانشگاهی پژوهشی و ارتباط با صنعت و جامعه و راه اندازی مرکز نوآوری مأمنی هر چند کوچک برای جذب بیشتر دانشجویان، ایده های نوآورانه و نخبگان منطقه ترشیز باشد. وی با بیان این که جهاد دانشگاهی متأسفانه با سیاست انقباضی شدیدی مواجه شده که با لغو مجوز واحد علمی-کاربردی آن و کاهش تعداد دانشجو، بخشی از نیروهای خود را یا تسویه حساب کرده، یا به ادارات دیگر منتقل نموده و یا به مرکز جهاد دانشگاهی در مشهد فرستاده است یا دانشگاه آزاد اسلامی بعنوان بزرگترین واحد دانشگاهی منطقه ترشیز نیز با کاهش تعداد دانشجو مواجه شده، که همین امر موجب تعطیلی برخی رشته ها و مأموریت اعضای هیأت علمی آن به واحدهای اطراف یا مشهد شده است؛ گفت: دانشگاه پیام نور نیز با همین معضل مواجه شده است اما بدلیل سیاست آموزش از راه دور در این دانشگاه، آسیب پذیری آن به مراتب کمتر از دانشگاه آزاد اسلامی است.
وی بااشاره به این که در سند توسعه شهرستان کاشمر متأسفانه نقش دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، مراکز تحقیقاتی، مراکز نوآوری و رشد دیده نشده و برنامه ای مدون و آینده نگر برای توسعه حداقل کیفی آموزش عالی وجود ندارد و فقط در آیتمی از اقدامات اولویت دار راه اندازی رشته های دانشگاهی مرتبط با کشاورزی و معدن پیشنهاد شده است که این موضوع یک خواسته حداقلی است و نمی تواند بیان کننده نقش کلیدی آموزش و فناوری و نوآوری در توسعه شهرستان و منطقه باشد.
وی ابراز کرد: در اکثر برنامه های پیشنهادی و راهبردهای توسعه ای شهرستان صحبت از تقویت زیرساخت ها، استفاده از فناوری های نوین و توسعه کشاورزی دانش بنیان و انرژی های تجدید پذیر می شود، اما نگاه به آموزش و پژوهش و نوآوری در این سند بسیار سطحی و گذراست.
وی اظهار داشت: وقتی در راهبردهای توسعه شهرستان صحبت از بستر سازی وتقویت زمینه های جذب ونگهداری نیروی انسانی جوان وتحصیلکرده می شود، نمی توان از نقش مراکز آموزش عالی و مراکز نوآوری و رشد غافل بود
معماریان گفت: آموزش عالی در منطقه ترشیز اگر بصورت جامع و در قالب یک بسته برنامه ریزی آمایشی مورد بررسی قرار نگیرد، زیان های بسیار بیشتری از آنچه امروز می بینیم خواهد دید و چه بسا تا کمتر از یک دهه دیگر آثاری از آن در منطقه برجای نماند.
رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر اظهار داشت: در یک نگاه آمایشی و بصورت کلی منطقه ترشیز را می توان به ۴ منطقه آموزشی، پژوهشی و نوآوری تقسیم بندی کرد و اقداماتی را با کمک مسئولین، مردم و خیرین در یک برنامه پنج ساله به اجرا درآورد.
وی افزود: در منطقه کاشمر باید تقسیم وظایف بین واحدهای آموزشی صورت پذیرد و آموزش عالی رایگان و دولتی با رهبری مرکز آموزش عالی کاشمر و دانشکده پرستاری باید به سمت رشته های مورد نیاز و اولویت دار منطقه برود. بنابراین نیاز است که پتانسیل های منطقه شناسایی شده و در زمینه هایی مانند کشاورزی، صنایع غذایی، بسته بندی و فرآوری محصولات کشاورزی، مدیریت کسب و کارهای کوچک، گیاهان دارویی و فرآوری آن ها، فرش و صنایع دستی، مدیریت گردشگری، نساجی و معدن تعریف رشته شده و در بخش بهداشت و درمان نیروهای کارشناسی و کاردان های حرفه ای تربیت گردند.
وی تصریح کرد: باید به مرکز آموزش عالی کاشمر اجازه داده شود در راستای اجرای سند راهبردی خود حرکت کرده و اعتبارات ملی لازم برای توسعه زیرساخت های آموزشی و پژوهشی آن در زمین تحت تملک در اختیار این دانشگاه قرار گیرد.
معماریان ابراز کرد: برنامه ریزی و سرمایه گذاری در دانشگاه آزاد اسلامی کاشمر نیز باید بسمت رشته های پرطرفدار برود و با این نگاه و بدون موازی کاری با آموزش عالی دولتی بتواند جاذبه کافی برای داوطلبان مشتاق و در عین حال قشر متوسط به بالای جامعه را فراهم کند. به گفته او دانشگاه پیام نور انرژی خود را با اجرای دوره های کارشناسی هرز نکند و ظرفیت آموزش های از راه دور و الکترونیک این دانشگاه باید در حوزه تربیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی مورد نیاز منطقه، بویژه تربیت نیروهای مدیر برای دستگاه های اجرایی منطقه قرار بگیرد .
وی افزود: جهاد دانشگاهی نیز همانطور که در مأموریت راهبردی و کلان آن دیده شده باید بعنوان واحد پژوهشی همیار استان تعریف شود و حوزه کاری راهبردی آن می تواند کشاورزی، گیاهان دارویی و توسعه روستایی باشد.
دکتر معماریان ابراز کرد: در منطقه بردسکن نیز دانشگاه آزاد می تواند با شناسایی نیازهای دستگاه های اجرایی منطقه به تعریف رشته جهت تربیت نیروی متخصص منطقه بخصوص در حوزه آموزش و پرورش بپردازد. البته پرداختن به رشته های پرطرفدار بدون موازی کاری با دانشگاه آزاد اسلامی کاشمر می تواند زمینه ای پررنگ برای جذب دانشجوی بیشتر باشد. وی خاطرنشان کرد : ساختمان دانشگاه پیام نور بردسکن نیر می تواند با یک برنامه ریزی جامع، در قالب یک تفاهم نامه و به کمک مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان (نیروی انسانی مورد نیاز را تأمین کند)، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (بودجه ها و اعتبارات مورد نیاز را تأمین نماید) و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (ساختمان و تأسیسات را در اختیار قرار دهد) به ایستگاه تحقیقات شوری یا شورورزی در منطقه جنوب خراسان رضوی تبدیل شود و برندی معتبر برای منطقه ترشیز باشد.
وی در خصوص منطقه خلیل آباد نیز یادآور شد ؛ سایت اداری خلیل آباد سال هاست متروکه رها شده و متأسفانه به محل تجمع معتادان یا آشیانه گوسفندان تبدیل شده که در سال ۱۳۹۷ طرح تبدیل این سایت به مرکز رشد و نوآوری کشاورزی توسط مرکز آموزش عالی کاشمر تهیه شد و به استانداری و فرمانداری شهرستان ارسال گردید؛ اما متأسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفت. تبدیل این ساختمان با سرمایه گذاری پارک علم و فناوری خراسان یا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همراهی مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز، جهاد دانشگاهی و به کمک خیرین به مرکز رشد و نوآوری خواروبار، گیاهان دارویی وکشاورزی می تواند انقلابی در راستای توسعه منطقه و ظرفیت بزرگی برای جذب نخبگان باشد.
معماریان در خصوص منطقه کوهسرخ نیز افزود: احداث ایستگاه تحقیقات دیم و کشاورزی ارگانیک در شهرستان کوهسرخ ظرفیت بالایی را در جذب نخبگان منطقه و توسعه علمی کشاورزی ارگانیک منطقه ایجاد خواهد کرد. در این زمینه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان و ایستگاه تحقیقات کشاورزی کاشمر با همراهی جهاد دانشگاهی می توانند کمک فراوانی نمایند.