امروز جمعه 7 ارديبهشت 1403

مرکز آموزش عالی کاشمر در کنار مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز حل چالش‌های منطقه‌ای را دنبال می کند

مسئول امور اداری و پشتیبانی مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: این مجموعه دانشگاهی در کنار مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز حل چالشهای منطقه ای را دنبال می کند. دکترهادی دهقان، درآئین اختتامیه چهارمین جشنواره اختراعات، ابتکارات و دستاوردهای پژوهشی منطقه ترشیز، طی سخنانی با اشاره به اینکه ماموریت مرکز آموزش عالی کاشمر در حوزه آب، کشاورزی، محیط زیست در بستر توسعه پایدار تعریف شده است؛ گفت: براساس این ماموریتها تلاش داریم نیازهای منطقه را با کمک مبتکرین، مخترعین، صاحبان علم و با حمایت از کارآفرینان و هسته های فن‌آور رفع نماییم. وی با اشاره به اینکه مرکز آموزش عالی کاشمر در سال ۹۰ با ۲۰ دانشجو در رشته مهندسی آب شروع به فعالیت کرد و هم اکنون تعداد هزار دانشجو در شش رشته در این مرکز مشغول تحصیلند؛ گفت: خوشبختانه براساس آخرین رتبه بندی پایگاه استنادی از نظر جایگاه علمی و پژوهشی در سال 1400، مرکز آموزش عالی کاشمر بالاتر از دانشگاه های منطقه از جمله دانشگاه نیشابور، تربت حیدریه، گناباد و تربت جام جای گرفت در حالی که به لحاظ بودجه‌ای در سطح پایین‌تری از این دانشگاه‌ها قرار دارد. دکتر دهقان اظهارداشت: نسل اول دانشگاه‌ها به عنوان مجموعه های آموزش‌محور فعالیت داشته و دارنداما تلاش می شود دانشگاه ها به سمت پژوهش محوری، کارآفرینی و نوآوری، وبه سمت دانشگاه های نسل دوم ، سوم و چهارم حرکت کنند. وی افزود: جریان حاکم دانشگاه‌های جهان با دانشگاه های سه نسل قبل فاصله گرفته و با نقش‌آفرینی خود در شکل‌دهی آینده تلاش می‌کنند و وزارت علوم نیز در این راستا به دنبال افزایش نقش‌دهی دانشگاه‌ها در جامعه است. مسئول امور اداری و پشتیبانی مرکز آموزش عالی کاشمر ابراز امیدواری کرد؛ بتوانیم در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خویش و با حمایت از نخبگان و افراد صاحب ایده به سمت رفع نیازهای جامعه و ایجاد اشتغال و کارآفرینی حرکت کنیم. لزوم حمایت از فعالیت های دانش بنیان مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز با تاکید بر لزوم حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان جهت کارآفرینی و اشتغال‌زایی گفت: باید ادبیات دانش‌بنیان را در منطقه حاکم کرد.

دکتر مجید عاقل در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره اختراعات، ابتکارات و دستاوردهای پژوهشی منطقه ترشیز با اشاره به ارائه ۱۳۷ طرح اختراعی دانش بنیان در چهارمین جشنواره اختراعات، ابتکارات و دستاوردهای پژوهشی منطقه ترشیز گفت: این طرح‌ها در حوزه‌های کشاورزی، پزشکی و صنعتی در قالب نمایشگاهی در مدت یک هفته در سالن اجتماعات آستان مقدس امامزاده سیدحمزه(ع) در معرض دید عموم قرار گرفت. عاقل با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه ترشیزخاطرنشان‌کرد: ما طی چند سال فعالیت مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز، افراد فعال در حوزه‌های دانش‌بنیان را پایش کرده و اغلب آنهایی که در تامین مالی دچار مشکل بودند را با هماهنگی و ارتباط‌گیری با صندوق پژوهش استان و تعامل با کمیته امداد تسهیلات ارزان‌قیمت دراختیار آنها قرار دادیم. وی با تاکید براین که باید برای بزرگ شدن طفل نوپای دانش‌بنیان تلاش کنیم؛ گفت: متاسفانه مخترعین و مبتکرین و افراد صاحب ایده در کنار مشکلات مالی با ادبیات دانش‌بنیان شدن آشنا نیستند به طوری‌که اغلب مسیر معمول را طی نکرده‌اند و به لحاظ حقوقی دارای مشکلاتی هستند؛ نه شرکت به ثبت رسانده و نه در حوزه برندینگ اقدامی کرده‌اند. وی اظهار‌داشت: ما به دنبال کارآفرینی، اشتغال پایدار و حمایت از تولید دانش‌بنیان هستیم و مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز حمایت از استارتاپ‌ها و طرح‌های نوآور و فناور را دنبال می‌کند‌.

امام جمعه کاشمر نیز در این مراسم بیان اینکه افسران جنگ اقتصادی، انسان های مبتکر و خطر پذیرند که با جرات و جسارت و با تکیه بر علم و دانش کار انجام می دهند گفت: فعالیت‌های کسب و کار به صورت زنجیره‌ای تحریم نشدنی استلذا باید تلاش شود با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هر منطقه، مدل کسب و کار بر مبنای زنجیره ایجاد شود. حجت الاسلام جواد طاهری با تاکید بر اینکه زنجیره‌ای فکر کردن و زنجیره‌ای کار کردن ،دستاوردهای خوبی به دنبال دارد؛ خاطر نشان کرد: هر کاری که بر مبنای ایجاد زنجیره شکل بگیرد تحریم ناپذیر است. وی افزود: کاشمر با داشتن ظرفیت های متعدد در حوزه کشاورزی و صنایع دستی، ظرفیت خوبی برای ایجاد زنجیره دارد، یادآور شد: فعالیت مرکز رشد و شتابدهی در شهرستان یک فرصت مناسب برای شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کاشمر و تلاش برای ایجاد زنجیره است.

گفتنی است؛ در این مراسم ضمن تجلیل از ٢١ مخترع و مبتکر در حوزه‌های مختلف به عنوان برترین‌های چهارمین جشنواره اختراعات، ابتکارات و دستاوردهای پژوهشی منطقه ترشیز، “دکتر امیر هوشنگ طاهری” و “دکتر جواد طاهری” از چهره‌های فرهیخته ترشیز به بیان تجارب خود در حوزه استارتاپ‌ها، پرداختند.