امروز جمعه 10 فروردين 1403

کارگاه آموزشی " تاثیر ورزش برچاقی و بیماریهای کبد چرب " برگزار شد 

کارگاه آموزشی " تاثیر ورزش برچاقی و بیماریهای کبد چرب "به صورت مجازی توسط مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز  و با همت گروه آموزشی علوم ورزشی مرکز آموزش عالی کاشمر برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر دکترهما خالق زاده ، مدرس این کارگاه  طی سخنانی اظهار داشت: چاقی عارضه ای است که به یک معضل جهانی تبدیل شده است.
وی گفت:  اهمیت پرداختن به این موضوع به دلیل مشارکت چاقی در سایر بیماری های متابولیک است و به همین دلیل چاقی به عنوان پنجمین عامل مرگ و میر در دنیا شناخته شده است. 
وی با بیان اینکه چاقی خود بیماری محسوب می‌شود و به وجود آورنده بسیاری از بیماری‌های دیگر شامل؛ بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، بیماری‌های روان‌شناختی و زوال عقل در سنین سالمندی، انواع سرطان ها و بیماری کبد چرب است. 
دکتر خالق زاده خاطر نشان کرد :  انواع بیماری کبد چرب، با توجه به منشا بیماری، شامل: کبد چرب الکلی، کبد چرب بارداری و کبد چرب غیر الکلی است. 
به گفته او بیماری کبد چرب غیر الکلی، تجمع چربی به صورت تری گلیسیرید در سلولهای کبدی بیش از پنج درصد وزن کبد است و سبک زندگی نادرست، شامل: تغذیه نامناسب، بی تحرکی و سایر بیماری‌های متابولیک زمینه‌ساز ابتلا به این بیماری هستند. 
وی افزود: کبد چرب بیماری خاموشی است و  اغلب مبتلایان از ابتلای خود به این بیماری بی خبرند و از آنجایی که کبد یکی از اندام‌های حیاتی از لحاظ عملکردی در بدن محسوب می شود، کارکرد نامناسب این اندام برای سلامت فرد پرمخاطره است؛ بنابراین پرداختن به درمان این بیماری حائز اهمیت می باشد.
دکترخالق زاده افزود:  تا کنون درمان قطعی برای این بیماری ارائه نشده ولی نتایج تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که دارو درمانی یک تاثیر موقتی بر این بیماری داشته و با تلفیق محدودیت کالری (رژیم غذایی مناسب) در کنار فعالیت ورزشی (هوازی و مقاومتی) می توان به یک درمان پایدار برای این بیماری دست یافت.