امروز سه شنبه 4 ارديبهشت 1403

مرکز آموزش عالی کاشمرمیزبان نشست کمیته تخصصی ارتقاء کشت پنبه در منطقه ترشیز کهن

رییس مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: این مرکز سعی دارد به مشکلات منطقه ورود کند و در راستای توسعه منطقه  گام بردارد از این رو در زمینه موضوع ارتقا کشت پنبه در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خویش آماده هر گونه همکار است.

دکتر هادی معماریان در نشست کمیته تخصصی ارتقاء کشت پنبه در منطقه ترشیز کهن ابراز امیدواری کرد: با هم افزایی  با نهادهای مرتبط به راهکار و برنامه ای جهت توسعه و ارتقا پنبه در ترشیز کهن برسیم .

وی با تاکید بر لزوم آسیب شناسی موضوع ، شکل گیری کمیسیونهای تخصصی  را ضروری دانست و گفت: در این حوزه دانشگاه پای کار است.

 وی افزود:  جهت توسعه و ارتقا کشت پنبه پیش از هر اقدامی دیدگاه آمایشی داشته باشیم و پهنه بندی هم انجام دهیم زیرا به لحاظ اقلیم، توپوگرافی خاک و زمین مطلوبیت کشت پنبه را داریم  اما باید کیفیت و کمیت منابع آب را ببینیم ودیدِ آینده نگری هم به لحاظ اقلیمی در راستای توسعه پنبه داشته باشیم.

مهمترین چالش توسعه کشت پنبه عدم توسعه مکانیزاسیون

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی استان خراسان اظهار کرد:اگر بخواهیم تولید پنبه در منطقه ترشیز به وضعیت قبل خود برگردد و رونق بگیرد توسعه مکانیزاسیون عامل نجات این محصول است.

محمد رضا نیک‎پور عنوان کرد: در همه دنیا بخش خصوصی برای ارائه الگوی کشت، توسعه مکانیزاسیون و افزایش بهره‌وری وارد عمل می‌شود اما ما اتحادیه‌های بخش کشاورزی در  حوزه زراعت نداریم و دولت‌ به این امور وارد می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی استان خراسان با اشاره به اهمیت توجه به خواسته‌های بخش کشاورزی و صنعت در کشت محصول پنبه عنوان کرد: برای ارتقاء کشت پنبه باید پایشی از وضعیت موجود داشته باشیم، ابتدا باید در توسعه کشت پنبه جایگاه منطقه ترشیز مشخص شود، به رغم اینکه در حال حاضر قریب دو هزار  هکتار در بردسکن و کاشمر سطح کشت داریم اما میزان نیاز سالانه پنبه در کارخانه نساجی مدرس 9 هزار تن پنبه مهلوج و 27 هزار تن وش است.

نیک‌پور همچنین تصریح کرد: براساس میانگین سطح زیر کشت منطقه 4500 تن وش  تولید می‎شود که در بهترین حالت 23 هزار و 500 تن فاصله داریم و این خلا بزرگی است.

وی گفت: در گذشته این منطقه قطب تولید پنبه بوده اما کشاورزان به سمت توسعه باغات رفته‎اند و کارشناسان این رویه را تایید کردند حالا باید بگوییم در برخی جاها  اشتباه کرده‎ایم  و باغات انار و پسته جوابگو نیست و الان  باید برگردیم و پنبه بکاریم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی استان خراسان افزود: درجاهایی که توسعه باغات به صرفه و تولید خوب است مشکلی نیست ولی جاهایی که اشتباه رفتیم و الگوی کشت خوبی نداریم باید شجاعت داشته باشیم  و به اشتباهات اعتراف کنیم زیرا  وظیفه ماست از تولیدات بخش کشاورزی که برای کشور خودکفایی و امنیت غذایی و ارزش افزوده را دارد؛ حمایت می کنیم.

نیک پور اعلام کرد :الگوی کشت در حوزه زراعت به صورت سهمیه سالانه در کشت کلزا، پنبه ذرت و ... تدوین شده و باید کنترل هم بشود؛اما ما باید شرایط را برای انتخاب اصلح در کشت محصولات برای کشاورزان مشخص کنیم.

وی  با اشاره اینکه در زمنیه توسعه کشت باید امکان سنجی صورت گیرد و مناطقی که قبلا پنبه کشت می شده و حالا نمی شود دلایل حذف آن مشخص شود؛گفت: در حال حاضر  توسعه باغات در برخی مناطق وضعیت کشت پنبه را تحت الشعاع قرار می دهد  و به جای پنبه انار و پسته کشت شده اما کار اشتباهی بوده و باید برای آن فکر کنیم در واقع  باید در جاهایی که رقبای پنبه عدم موفقیت داشته اند ،کار علمی و ترویجی انجام شود .

وی با اشاره به توجه به موضوع  کشت مخلوط  گفت: باید کمیسیون بهره وری در این خصوص تشکیل شود و  کمیته فنی  مرکب از کارشناس اب، باغبانی و زراعت و خاکف بررسی های لازم را انجام دهندو اقتصاد کشاورزی را مدنظر داشته باشند.

 وی از تشکیل کمیته امکان سنجی و توسعه کشت،  کمیته بهره وری  در خصوص وضعیت  آب  ومواد تغذیه ای، کود و زمین  و سرمایه گذاری و ... بررسی  و کمیته پشتیبانی در زمنیه تامین کود و سم و منابع مالی و کمیته مکانیزاسیون  وکمیته برنامه ریزی اقتصاد و توسعه روستایی  برای ارتقا محصول پنبه خبر داد و بر شناسایی خدمات اکوسیستمی برای پنبه تاکید کرد.

 وی گفت: با توجه به  کمبود کارگر و هزینه های کارگری،  کشت مکانیزه می تواند پنبه را نجات دهد  در غیر این صورت محصولی رقیب برای آن پیدا می شود.

نیک پور با تاکید براینکه پنبه برای اینکه بماند باید در حوزه مکانیزاسیون حمایت شود ؛ گفت: خواسته های بخش کشاورزی و صنعت را باید در زمینه مکانیزاسیون پنبه در نظرگرفت تا مکانیزاسیون چند وجهی باشداز یک سو پنبه ریزش نداشته باشدو از نظر صنعت به لحاط کیفی مورد تایید باشد.

وی گفت: در خراسان بخش صنعت در زمینه تولید

پنبه وارد شده و امیدواریم در منطقه ترشیز پنبه کاران خوب و حرف شنو و آموزش پذیر ارقام مورد تایید مرکزتحقیقات  پنبه را به لحاظ طول الیاف و استحکام بکارند تا  ببینیم اقلیم منطقه جوابگوی کیفیت  مد نظر صنعت هست لذا کار  به صورت پایلوت در منطقه ترشیز انجام می گیرد.

وی گفت: همه فریادها را نباید بر سرکشاورز زد زیرا قسمتی  از مشکلات هم مربوط به تکنولوژی تصفیه  است که نمی تواند به روز نیاز کارخانجات نساجی را تامین کند.

نماینده کارخانه نساجی شهید مدرس کاشمر نیز طی سخنانی با اشاره به برگزاری همایش روز ملی پنبه در کاشمر گفت: رایزنی های بسیاری در سطح وزرات جهاد و وزارت صمت برگزار شده تا بتوانیم زمینه عملیاتی شدن برنامه های راهبردی اراده شده در این همایش برای توسعه و ارتقا محصول پنبه را فراهم کنیم.

مهندس جعفری افزود: ما آمادگی داریم در حوزه تامین نهاده ها و کود و سم مورد نیاز پنبه کاران وارد عمل شویم و با توجه به این که معین اقتصادی در منطقه هستیم تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان از طریق ادارات جهاد عرضه کنیم.

وی گفت: باید پیش از آن که زمان را ازدست بدهیم برای قرار گرفتن این محصول در لیست محصولات قابل کشت در منطقه اقدام شود.

نماینده گروه دماوند  در این جلسه گفت :  ارتقا سطح کمی و کیفی پنبه  مورد توجه صنعت نساجی است  اما باید چالشها شناسایی شود.

مهندس فنایی گفت: اگر دو هزار تا سه هزار هکتار باغات  منطقه به زراعت تبدیل وزیر کشت پنبه قرار بگیرد جوابگوی 30 تا 40 درصد نیاز نساجی است .

وی گفت: کاخانجات نساجی و مشتریان پنبه کشاورزان ،خود را به روز می کنند و اگر همین شرایط باشد پنبه منطقه کیفیتی ندارد که خریداری داشته باشد لذا باید روی  موضوع توسعه کیفی این محصول در کنار توجه به کمیت برنامه ریزی کنیم.
در این جلسه که روساب جهاد کشاورزی بردسکن و کاشمر کارشناس ایستگاه تحقیقات کشاورزی کاشمر ، رییس کشت و صنعت انابد و مهندس جعفری نماینده کارخانه نساجی شهید مدرس حضور داشتند به بیان دیدگاهها و نظرات خود در خصوص ارتقا کشت محصول پنبه پرداختند.

دسته مطلب: