امروز جمعه 31 فروردين 1403

قرارداد پژوهشي بین مركز آموزش عالي كاشمر و انديشكده تدبير آب ايران منعقد شد

پیرو درخواست «انديشکده تدبير آب ايران» وابسته به اتاق بازرگانی، صنايع، معادن و کشاورزی استان کرمان برای استفاده از ظرفيت اعضاي هيات علمي مركز آموزش عالي كاشمر به منظور كمك به حل مسائل آب كشور در زمینه محاسبات بیلان آب در حوضه‌های آبریز قراداد پژوهشی منعقد شد.

مجری طرح پژوهشي «بيلان آب‌زيرزميني در محدوده مطالعاتي قرﻳﺔ العرب استان کرمان» در گفتگو با روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمرگفت: با توجه به افت مداوم سطح آب‌زیرزمینی در بسیاری از دشتهای کشور، پایداری این مناطق به مخاطره افتاده است.

دکتر عطاءاله جودوی لازمه مدیریت و بهره‌برداري بهينه از منابع آب یک منطقه را  داشتن اطلاعات صحيح از مؤلفه‌های بيلان آب سطحی و آب‌زیرزمینی و برآورد آب ‌تجدیدپذیر عنوان کرد و افزود:  انجام محاسبات بیلان آب دارای پیچیدگیهایی است که نیازمند روشهای علمی و متناسب با وضعیت داده و اطلاعات منابع آب در کشور است.

وی گفت: در این راستا، این طرح پژوهشي با هدف برآورد مولفه‌های بیلان آب‌زیرزمینی (تغذیه از بارش، تغذیه از رواناب سطحی و آب برگشتی، برداشتها، جریانهای زیرزمینی خروجی از محدوده مطالعاتی و تغییرات ذخیره آبخوان) در  محدوده مطالعاتی قرﻳﺔ العرب استان کرمان تعریف شده است.

جودوی اظهار داشت: موفقیت در اخذ قرارداد پژوهشی مذکور، نشان دهنده‌ی ظرفیت و توان علمی مرکز آموزش عالی کاشمر در رقابت با سایر دانشگاه‌های بزرگ کشور در ایده‌پردازی و انجام طرح‌های تحقیقاتی نوآورانه و فناورانه در حوزه منابع آب است.

وی ابراز کرد: دکتر میثم مجیدی، دکتر نجمه مجیدی و دکتر مجتبی شفیعی اعضای مرکز پژوهشی آب و محیط زیست شرق در این طرح ملی همکاری خواهند داشت.

دسته مطلب: