امروز پنجشنبه 30 فروردين 1403

قائم مقام وزیر علوم: رفع آسیبهای اجتماعی نیازمند راه حلهای دانشگاهی است

دکتر عبدالرضا باقری عصر چهارشنبه در 'همایش توسعه پایدار با رویکرد توسعه پایدار و چالشهای سرمایه‌ گذاری منطقه ترشیز' که به همت مرکز آموزش عالی کاشمر در این شهر برپا شد افزود: با وجود نارساییهای فراوان رویکرد توسعه، کمک به رشد و پیشرفت و توسعه پایدار مناطق به جد مورد توجه وزارت علوم است.
وی همچنین از توجه مراکز آموزش عالی کاشمر به موضوع توسعه پایدار تقدیر و بیان کرد: این نشان می ‌دهد آموزش عالی وارد عرصه ‌های اجتماعی شده و علاوه بر تامین نیروی انسانی مورد نیاز کشور، به مسائل پیرامون خود و پاسخگویی به نیازهای جامعه نیز توجه دارد.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مراکز آموزش عالی را سرمایه‌های ملی و جزو افتخارات کشور توصیف و بیان کرد: باید دانشگاههای بزرگ کشور را به دلیل توسعه فعالیتهای ملی و بین المللی و واحدهای دانشگاهی کوچکتر را جهت توسعه نیازهای منطقه‌ ای و ملی مورد توجه و حمایت قرارداد.
وی در ادامه بر لزوم آینده نگری اجتماعی تاکید و بیان کرد: انسان در کره زمین از همه ظرفیتهای موجود بی‌ محابا استفاده کرده و می‌ کند. رشد جمعیت امروز مخاطرات بسیاری را ایجاد کرده لذا باید با استفاده از منابع موجود روی همین کره امکانات مورد نیاز بشر را تامین کرد. جمعیت جهان در 13 سال آینده بطور نگران کننده‌ای رشد خواهد کرد پس باید از انجام آنچه این محیط را به خطر می‌ اندازد پرهیز کرد.
باقری افزود: 'افزایش دما، بحران آب و تغییر اقلیم' توازن بین تولید و مصرف را به نفع مصرف از بین برده لذا هرچه مصرف بیشتر شود جمعیت دچار آسیب ‌پذیری و کمبود منابع می ‎شود، از این رو باید به این نگرانیها توجه داشته باشیم.
وی تنها راه رفع مشکلات را حرکت به سوی توسعه پایدار عنوان و بیان کرد: توسعه اقتصادی، اجتماعی و حفظ محیط زیست سه مولفه توسعه پایدار هستند که باید به جد به آنها توجه داشت. مولفه مهم اقتصاد پایدار نیز توسعه پایدار کشاورزی است.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین ارتقاء امنیت غذایی، ارتقاء کیفیت تغذیه، کاهش فقر و افزایش درآمد مردم را مولفه های مهم توسعه کشاورزی پایدار ذکر و بیان کرد: باید بهره ‌برداری را با حداقل پیامدهای تخریب به محیط زیست همراه کنیم و به توسعه کشاورزی با استفاده از فناوریهای موجود بپردازیم.
وی گفت: هرچند برای حرکت به سمت توسعه کشاورزی پایدار راه حلهایی وجود دارد اما ابتدا باید کشاورزی را از 'منبع بنیان' به سمت 'دانش بنیان' ببریم. امنیت غذایی و پایداری اکوسیستمها مولفه های مهم در کشاورزی دانش بنیان هستند لذا برای افزایش درآمد کشاورز باید ابتدا تحقیقات کشاورزی را توسعه داد.
باقری افزود: نیازمند نظام دانش و اطلاعات با استفاده از فناوریهای روز هستیم تا بتوان اطلاعات تولیدی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها را به افراد نیازمند رساند اما امروزه نظام دانش و اطلاعات ما در حوزه 'کشاورزی دانش بنیان' بسیار ضعیف است و آنقدر که بر روی تحقیقات سرمایه‌ گذاری می‌ کنیم در عمل بازده نداریم.
وی ادامه داد: همچنین امروز در عرصه کشاورزی نیازمند اپلکیشنهای فعال هستیم لذا می بایست به سمت کشاورزی دانش بنیان رفت که در این خصوص دانشگاهها نقش موثری دارند.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر امروز در دانشگاههای بزرگ شاهد اجرای پروژه‌ های صنعتی قابل توجهی همانند ساخت زیردریایی هستیم به این دلیل است که ضرورت استفاده از توان دانشگاهها برای رفع مشکلات درک شده و رویکرد وزارت علوم تغییر آئین ‌نامه‌ ها و ضوابط جهت حرکت به سمت پاسخگویی به نیازهای جامعه است.
وی افزود: با توجه به اینکه آموزش عالی در کشور توسعه بی ‌رویه‌ای داشته باید به سمت ساماندهی این مراکز در استانها رفت، نیروهای پراکنده را تجمیع کرد و به آنها ماموریتهای خاص داد.
همایش توسعه پایدار با رویکرد توسعه و چالشهای سرمایه ‌گذاری منطقه ترشیز به همت مرکز آموزش عالی کاشمر برگزار شد. 160 مقاله به دبیرخانه این همایش ارائه شده بود از آن میان 125 مورد پذیرش شد. 18 مقاله از این تعداد به صورت سخنرانی بقیه در قالب پوستر ارائه شدند.
'کشاورزی و امنیت غذایی، مدیریت شهری پایدار، هوشمندسازی و توسعه دیجیتال، حل و نقل پایدار، انرژیهای تجدیدپذیر، گردشگری و صنایع دستی، صنعت، معدن و توسعه، آب و توسعه پایدار، مشارکت مردمی و توسعه اقتصادی و تغییر اقلیم و توسعه پایدار' محورهای این همایش بودند.
کاشمر پنج مرکز آموزش عالی با حدود چهار هزار دانشجو دارد. مرکز این شهرستان در فاصله 228 کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.

منبع: خبرگزاری ایرنا