امروز پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: ازفعالیت های نوآورانه در زمینه توسعه گیاهان دارویی در کاشمر حمایت می کنیم

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت توسعه گیاهان دارویی گفت: در حال حاضر سند توسعه راهبردی گیاهان دارویی تهیه شده و برش های استانی در نظر گرفته شده است.
محمد حسن عصاره در دیدار با رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر و هیئت همراه اظهار داشت: برای ما فعالیت تمامی استان‌ها در حوزه گیاهان دارویی حائز اهمیت است و در هر نقطه کشور که مزیت نسبی وجود دارد حضور یافته و فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه را حمایت می کنیم.
وی با اشاره به اینکه در همین راستا در برش استانی در خراسان جنوبی کارهایی انجام شده، گفت: در برش استانی سند توسعه گیاهان دارویی برای خراسان رضوی اقداماتی صورت گرفته که باید در برش استانی خراسان رضوی جایگاه کاشمر را در نظر گرفت.
وی افزود : باید با شناسایی ظرفیت های اقتصادی منطقه وضعیت نوع کشت گیاهان دارویی، سطح تولید بذر و فناوری مشخص شود .
دکتر عصاره با بیان اینکه گیاهان دارویی حوزه ای عمومی و باز است اما باید به طورتخصصی در مناطق مختلف به آن پرداخت؛ گفت: باید از بخش خصوصی شامل شرکت های موجود منطقه که چندین سال سابقه فعالیت دارند از جمله پرند و نوین زعفران و ... استفاده کنیم و واحدهای کوچک و استارت آپ ها را در کنار آن ها ارایش دهیم و حمایت کنیم.
وی اظهار داشت: جوانان خلاق و دارای ایده به تنهایی و در جای خود جایگاه پیدا نمی کنند ودر برابر بازار که موجود زنده خطرناکی است نمی توانند دوام یابند لذا در کنار بزرگان فعال در حوزه گیاهان دارویی که آزمایش های بسیاری انجام داده اند و نیاز دارند تا از نیروهای جوان برای اجرای طرح های خلاقانه استفاده کنند، کمک بگیرند .
وی افزود: بخش خصوصی می تواند به عنوان شتاب دهنده عمل کند تا چنانچه طرحی به نتیجه رسید آن را بخرد یا با افراد خلاق تحت نظام حقوقی دقیقی مشارکت کند.
وی با تاکید بر لزوم داشتن طرح های خلاقانه در حوزه توسعه گیاهان دارویی ابراز کرد: وجود شرکت های خلاق، پتانسیلی برای هر منطقه هستند البته در برخی موارد عده ای هم هستند که توان دانش بنیان شدن ندارند اما می توان به آنها کمک کرد و تسهیلاتی به آنها ارائه داد و حمایتهای مادی و معنوی داشت.
وی با اشاره به وجود اطلاعات ستادی موجود افزود: ما می توانیم منبع اطلاعاتی خوبی برای مرکز نوآوری ترشیز باشیم و لیست اطلاعات را ارائه دهیم و در ارتباط با حمایت از شرکت های بخش خصوصی و با تعامل با صنعت کمک کنیم البته این موارد جزو برنامه های میان مدت و دراز مدت است.
وی اظهار داشت: در برنامه های کوتاه مدت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ازکسانی که می توانند محصول نوآورانه داشته باشند و خود را به عنوان یک شرکت خلاق معرفی کنند و وارد عرصه تولید شوند با استفاده از قالب شتاب دهنده ها می توان حمایت کرد.
دکتر عصاره با تاکید بر شناسایی ظرفیت های اقتصادی در منطقه ترشیز گفت: ازگیاهان دارویی می توان در صنایع عطرسازی، طعم‌های طبیعی، رنگ‌های طبیعی، آرایشی و بهداشتی و غیره استفاده کرد لذا در آمدزایی آن همپای صنعت نفت است.
وی افزود: بحث جدی این است که پس از گذشت 40 سال از انقلاب، هنوز نتوانسته ایم پتانسیل های اقتصادی و ظرفیت های مناطق مختلف را شناسایی کنیم و محققین ما راجع به برخی گیاهان دارویی شناخت کافی ندارند البته خوشبختانه اقداماتی در سال های اخیر انجام شده که هرچند دیر است اما چراغ کم سویی هست که باید آن را پرفروغ کرد.
وی اظهار داشت: باید با توجه به خصوصیات اکولوژیکی محصولات منطقه باید محصولی را انتخاب کرد که در منطقه انحصاری باشد و به صورت تخصصی روی آن ها کار کرد البته باید قدم ها را محکم برداشت و با شتاب مضاعف حرکت کرد تا به نتیجه خوبی برسیم.
وی ابراز امیدواری کرد؛ برنامه برش استانی خراسان رضوی طوری تدوین نهایی شود که کاشمرجایگاه خوبی داشته باشد و با تعامل کارشناسان مرکز آموزش عالی کاشمر با کارشناسان مرکز نوآوری سند راهبردی برای گیاهان دارویی تدوین شود سپس مسئولان خود را موظف می دانند در این حوزه اقداماتی انجام دهند .
عصاره تاکید کرد؛ باید به طور تخصصی و انحصاری روی گونه های گیاهان دارویی بومی منطقه کار کرد و در تعامل با سطح ملی و بین المللی زمینه توسعه این گیاهان و تبدیل به یک تجارت سود آور را فراهم نمود تا در زمینه اشتغال پایدار منطقه هم موثر باشد.
وی پیشنهاد داد با توجه به اخرین وضعیت آنغوزه در جهان می توان به عنوان گونه ای انحصاری در منطقه روی آخرین وضعیت این گیاه با تیم تحقیقاتی مرکز نوآوری کاشمر کار کرد زیرا از آنغوزه برای تولید سم از منشا گیاهی استفاده می شود این در حالی است که عمدتاً سموم شیمیایی بی کیفیت و مشکل سازبرای امینت غذایی است و می توان روی این محصول در تعامل با دانشگاه کار کرد حتی با توجه به اثربخشی این محصول می توان روی برنامه ارگانیک بودن این محصولات هم تحقیق شود تا بدین طریق به پشتوانه یک دانش قوی این محصولات تبدیل به تجارت شود و قابلیت توسعه را پیدا کند. اشتغال پایدار منطقه و رفع معضل بیکاری باید حمایت شود و سپس در حوزه راه اندازی دهکده تندرستی و طرح سلامتکده به پشتوانه نظرات علمی اقدام نمود.
رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر در این نشست با اشاره به ظرفیت های اقتصادی منطقه گفت: مرکز نوآوری و دفتر ارتباط با صنعت ذیل مجموعه دانسگاهی مرکز آموزش عالی کاشمر بیش از دو سال است که فعالیت دارد و در این مدت در راستایی شناسایی نیروهای خلاق و افراد مستعد منطقه اقدام نموده و توفیقاتی کسب کرده است .
دکتر هادی معماریان اظهار داشت: منطقه ترشیز شامل سه شهرستان کاشمر، خلیل آباد و بردسکن با داشتن خصوصیات اکولوژیکی و اقلیمی متنوع، یکی از مناطق کم نظیر در تولید گیاهان مختلف دارویی است و اجرای طرح توسعه گیاهان دارویی در منطقه توجیه اقتصادی بالایی دارد.
وی گفت: از سطح زیر کشت محصولات در استان حدود ۷ هزار و ۲۳۵ تن گیاهان دارویی برداشت می‌شود که اگر بتوان در زمینه فرآوری محصولات اقدام کرد برای منطقه صرفه اقتصادی دارد و در کاهش آمار بیکاری و ایجاد اشتغال موثر است.
مهندس قدوسی از کارشناسان پیشرو در حوزه گیاهان دارویی در منطقه ترشیز نیز در این جلسه حضور داشت و افزود: در خراسان رضوی دو هزار و ۴۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی وجود دارد که از این تعداد ۲۸۰ گونه آن مصرف دارویی دارند و خوشبختانه گونه‌های دارویی نظیر زعفران، آویشن، باریچه، بوماداران، گلپر، گشنیز، شیرین بیان، کتیرا، اسطو خودوس، آنغوزه و ترنجبین از مهم ترین وپرمصرف ترین گونه‌های دارویی است که در کاشمر وجود دارد و ما بنا داریم در مرکز نوآوری ترشیز با جلب نیروهای خلاق و جذب مشارکت بخش خصوصی و با به کار گیری شتاب دهنده ها با حمایت ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقداماتی ارزنده انجام دهیم.
رئیس مرکز نوآوری ترشیز نیز در این نشست با اشاره به این که منطقه ترشیز ظرفیت بالایی در زمینه توسعه گیاهان دارویی دارد گفت: تلاش داریم با جذب مشارکت‌ بخش خصوصی درعرصه‌های مختلف از جمله توسعه گیاهان دارویی مسئولیت اجتماعی خود را در منطقه انجام دهیم.
دکتر مجید عاقل اظهار داشت: ما تلاش داریم به گیاهان دارویی به صورت گیاهان صنعتی توجه ویژه ای داشته باشیم زیرا سایر صنایع مرتبط از جمله صنایع عطرسازی، طعم‌های طبیعی، رنگ‌های طبیعی، آرایشی و بهداشتی و غیره را نیز شامل می‌شود.
در ادامه مسئول ستاد گیاهان دارویی مرکز آموزش عالی کاشمر به بیان مواردی در خصوص وضعیت منطقه در زمینه توانمندی در تولید گیاهان دارویی پرداخت.
مهندس جلال قدوسی افزود: بدون شک سرمایه گذاری در حوزه گیاهان دارویی می تواند اقتصاد ترشیز را با توجه به این که یرپایه کشاورزی است متحول کند.