امروز پنجشنبه 9 فروردين 1403

دانشگاه باید زمینه رشد اقتصادی منطقه مبتنی بر فناوری را فراهم کند

فرماندار کاشمر گفت: دانشگاه باید زمینه رشد اقتصادی مبتنی برفناوری و استفاده از دانش بومی را فراهم کند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر،مسلم ساقی با حضور در مرکز نوآوری و رشد ترشیز و شرکت در ششمین جلسه شورای راهبری این مرکز طی سخنانی با تاکید براینکه راه برون رفت از رکود اقتصادی و ایجاد بستر توسعه حمایت از اقتصاد مبتنی بر دانش بومی و فناورانه است؛ گفت: درشرایط فعلی ناگزیریم با توجه به تاکیرات رهبر معظم انقلاب و با انگیزه فراوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید به سمت کارآفرینی برویم.

وی با اشاره به اینکه درکاشمر با راه اندازی مرکز نوآوری هنوز در ابتدای کار هستیم اما همین که فضایی فراهم شده تا درآن بارش فکری صورت گیرد امید آفرین است؛ اظهار داشت: درگام اول ضمن توجه به حوزه آموزش، باید چشم انداز مناسبی برای این مرکز تعریف شود و با معرفی آن به مخاطبان  ، به مقوله نواوری و کارافرینی چند بعدی نگریسته شود. 

ساقی افزود: درکاشمر توجه به موضوع وقف و فعالیتهای خیریه وجود دارد به طوری که فقط مجمع خیرین سلامت شهرستان پارسال ۱۳ میلیارد تومان به این حوزه کمک کردند لذا می توان پای وقف را به حوزه فعالیتهای نواورانه بازکنیم.

وی تصریح کرد:درحال حاضر  با توجه به پتانسیلهای شهرستان در حوزه گیاهان دارویی، محصولات کشاورزی و جاذبه های گردشگری باید ظرفیت سنجی صورت گیرد و سپس اولویت بندی انجام شود.

وی با اشاره به وجود نواقصی درحوزه تجاری سازی در منطقه گفت: سرمایه گذارانی هستند که علاقمند به فعالیت در حوزه تجاری سازی هستند اما اعتماد نمی کنند لذا باید  فضایی ایجاد کنیمکه سرمایه گذاران بومی به دلیل علقه خود به منطقه وارد گود شوند و از فرصت وجود مرکز نواوری بهره ببرند.

وی با تاکید براینکه باید درحوزه صنعت، اداره امور شهر، بخش کشاورزی، علوم انسانی به سمت فعالیتهای دانش محور حرکت کنیم و این مهم در مرکز نواوری فراهم است؛ افزود: با توجه به فعالیت ۵ معین اقتصادی در شهرستان و فعالیت معین های روستایی بانوان می توان در توسعه کسب و کارهای کوچک و نوپا با تکیه بر تولیدمحصولات  دانش محور تلاش کرد.
رییس مرکز آموزش عالی  کاشمر نیز طی سخنانی گفت: مرکز نواوری و شتابدهی ترشیز با حمایت مالی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زیر نظر مرکز آموزش عالی کاشمر طی ماههای اخیر فعالیت خود را آغاز کرده و امیدواریم بستری برای توانمندسازی جامعه و انجام مطالعات توسعه ای باشد و برای رسیدن منطقه به توسعه پایدار نقش آفرینی کند.

هادی معماریان خلیل آباد با اشاره به اینکه خوشبختانه دراین مدت تلاش شده ادبیات جدیدی در عرصه کسب و کارهای نوپا درمنطقه ایجاد کنیم؛ گفت: تاکنون ارتباط بین صنعت و دانشگاه و به طورکلی جامعه با دانشگاه کم رنگ بوده و ما در راستای انجام مسئولیت اجتماعی دانشگاه وارد عمل شدیم و تغییرات سریع جامعه و رشد فعالیت های نواورانه باعث شده که وجود مرکز نواوری توجیه داشته باشد.

وی با تاکید برلزوم هم افزایی دستگاههای اجرایی با مرکز نواوری ابراز کرد: شناسایی و راهنمایی افراد و گروه های صاحب ایده های نواورانه و حمایت از آنها در قاب مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز و توسعه اکوسیستم کارآفرینی گنجانده شده است.

وی ابراز امیدواری کرد:   برای تحقق اقتصاد مقاومتی مبتنی بر مولفه های دانش بنیان  امکانات و زیرساختهای مورد نیاز فراهم شود

 وی گفت : درحال حاضر ما برای این مرکز از سیستم پکیجی استفاده کرده ایم با برند" خزایار" که توسط فرزندان شهرمان تولید شده و قابل رقابت با برند های برتر کشور هست که قرار است با حمایت از این نمونه زمینه تولید انبوه آن فراهم شود. 

در حال حاضر شش هسته نواور در مرکز نوآوری ترشیز پذیرش شده اند و در ادامه فعالیتهای نواورانه این مرکز شاهد برگزاری استارتاپ ویکند ترشیز با محوریت فراوری، بسته بندی و بازاریابی محصولات کشاورزی در اسفند ماه امسال خواهیم بود. 
دراین جلسه مدیر مرکز نواوری و شتابدهی ترشیز به ارائه گزارشی از فعالیتهای انجام شده این مجموعه پرداخت.

دسته مطلب: