امروز پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403

خدمات دهی در زمینه سلامت بدن به قریب 700 نفر در مرکز علمی ارز یابی تندرستی و ترکیب بدن کاشمر

مدیر مرکز علمی ارزیابی  تندرستی مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: این مرکز که از آبان ماه سال 1397 آغاز به کار کرده است توانسته تا کنون به قریب 700 نفر در زمینه پایش سلامتی، اندازه‌گیری و ارزیابی ترکیب بدن (حجم توده عضلانی، میزان چربی زیر پوستی، چگالی استخوانی و میزان مایعات بدن)، خدمات علمی و مشاوره ورزشی و توصیه‌های لازم برای کنترل وزن و برنامه تمرینی را ارائه دهد. تعدیل پروتکل های میزان سطح فعالیت بدنی متناسب با شرایط جسمانی، سن و جنس، ارزیابی‌ ساختار قامتی و تشخیص ناهنجاری‌های اسکلتی، رفع و اصلاح این دفورمیتی ها با ارائه برنامه تمرینی مناسب از دیگر فعالیت های انجام گرفته این مرکز است.
دکتر علی اصغرمازنی در گفتگو با روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: در زمینه تشخیص ناهنجاری اسکلتی، تعداد 48 نفر درسال 1397 و 169 نفر در سال 98 (دختر و پسر) مورد ارزیابی قرار گرفته اند.
به گفته وی با استفاده از دستگاه های ارزیابی سلامتی و تندرستی، در سال 1398 تعداد 94 نفر مورد ارزیابی قرار گرفتند. با استفاده از دستگاه بادی آنالایزر 103 نفر در سال 97 و 254 نفر در سال 98 مورد ارزیابی قرار گرفتند. ذکر این نکته نیز حایز اهمیت است که این تست مختص افراد بالای 17 سال است.
وی با اشاره به اینکه گرچه در یک مقایسه عملکرد طی دو سال اخیر، شاهد رشد چشمگیر افراد مراجعه کننده بوده ایم اما  تلاش می شود با انجام فعالیتهای مختلف تبلیغاتی و فرهنگ سازی نسبت به اهمیت موضوع ارزیابی علمی وضعیت تندرستی و سلامتی افراد و همچنین میزان ترکیبات بدن بتوانیم در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خویش گام برداریم .
وی در ادامه به وضعیت برگزاری  کلاس های حرکات اصلاحی در این مرکز نیز اشاره و ابراز کرد : این کلاسها از تابستان 98 شروع شده و تا اسفند ماه ادامه یافت که در این مدت 11 دوره کلاس به شکل نیمه خصوصی و خصوصی برگزار گردید.
وی افزود: بیشتر افراد شرکت کننده در این کلاس ها دانش آموزانی بودند که از مجموع 67 نفر، 45 نفر از آنها را  دختر و 22 نفر دیگر را پسر تشکیل می دادند که در جهت نیل به اهداف اصلاحی، کلیه والدین شاهد کسب نتایج مثبتی در روند برطرف شدن و یا اصلاح ناهنجاری فرزندان خود بودند.
به گفته ایشان، در سال 98 بالغ بر 43 رژیم غذایی ورزشی و 65 برنامه ورزشی توسط تیم علمی این مرکز ارائه شد که امیدواریم با عادی شدن وضعیت ناشی از ویروس کرونا شاهد فعالیت‌های بیشتری در حوزه سلامتی و تندرستی باشیم .
وی با اشاره به اهمیت فعالیت در حوزه پایش سلامت افراد و ارزیابی ترکیب بدن و ساختارقامتی جامعه اظهار داشت: برخی از دستگاههای موجود در این مرکز در شرق کشور منحصر به فرد است اما هنوز جامعه کمتر به اهمیت فعالیت آن پی برده و ضرورت دارد با اهمیت دادن آحاد جامعه به ویژه ورزشکاران به موضوع پایش سلامت خود به این مرکز توجه ویژه ای داشته باشند.

دسته مطلب: