امروز جمعه 31 فروردين 1403

خبرگزاری ایسنا | احساس تبعیض، در بین مراکز آموزش عالی باید از بین برده شود

ایسنا/خراسان رضوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: احساس تبعیض و تفوق در بین مراکز آموزش عالی باید از بین برده شود و بپذیریم که به عنوان واحدهای متعدد از مراکز آموزش عالی با هم کار کنیم و با توجه به ظرفیت‎های هر منطقه این وظایف را پیش ببریم.

منصور غلامی در نشست با اساتید و اعضای هیئت علمی مرکز آموزش عالی کاشمر عنوان کرد: مرکز آموزش عالی جزء مکان‌هایی است که در تمام کشور و مناطق مختلف مورد اقبال و توجه ویژه قرار دارد، معمولا هر مرکز آموزش عالی جوان روزی رشد و توسعه پیدا کرده و بزرگ می‎شود، به همین دلیل باید آینده‎ای را برایشان پیش رو داشته باشیم تا بتوانند به آن مراحل بزرگ‌تر نیز برسند.

وی ادامه داد: کثرت مراکز آموزش عالی در کشور موجب شده این فرآیند نه تنها با کندی بلکه گاهی با تردید پیش برود، آمار منتشر شده سال‌های گذشته درخصوص مراکز آموزش عالی کشور بسیاری مواقع نگران کننده بود و گفته می‎شد بیش از کشور چین در ایران مراکز آموزش عالی داریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: این آمار بالا موجب می‌‏شد در تصمیم‎گیری‎ها و برنامه‎ریزی‎ها تردید ایجاد شود، حتی در پایان سال 94 شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‎ای را تصویب کرد و در سال بعد آن به عنوان مبنای ساماندهی آموزش عالی کشور ابلاغ شد که در آن از عبارت‎هایی مانند ادغام، تجمیع و انحلال اسم برده شد بنابراین در همین راستا طی دو سال گذشته تمام تلاش خود را برای ساماندهی آموزش عالی کشور به کار گرفتیم.

غلامی ادامه داد: آموزش هنوز هم محور اصلی فعالیت مراکز آموزش عالی است و نمی‎توان فقط به دنبال انجام کارهای پژوهشی رفت، بنابراین آموزش باید به عنوان بستری برای تربیت نیروی انسانی و حتی نسل بعد محققان و مدرسان و اساتید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: بدنه کارشناسی کشور نیازمند نیروی انسانی تحصیل کرده است و  همه نیازهای کارشناسی کشور از انواع رشته‎ها و تخصص‎ها را  دانشگاه تربیت می‎کند.

غلامی افزود: اگر شبکه علمی در کشور راه‌‏اندازی شود علاوه بر اینکه از ظرفیت‎های اساتید و از امکانات و تجهیزات هم می‎توان استفاده نمود، شاهد کیفی‌سازی نیز خواهیم بود، به طوری که هر دانشجویی که به مرکز آموزش عالی در هر شهری وارد شود باید به گونه‎ای آموزش ببیند که تفاوت معناداری نسبت به دانشگاه‌های بزرگ وجود نداشته باشد.

وی گفت: به دلیل کاهش تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه برخی ظرفیت‎ها خالی مانده به طوری که بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد و پیام‌نور به تعداد کافی دانشجو ندارند، به همین دلیل در طرح شبکه علمی شاهد رفع برخی مشکلات خواهیم بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مطرح کرد: اکنون که در همه کشور سرفصل‎ها و رئوس مطالب یکی هستند باید تلاش خود را به کار بگیریم تا دانشجویان در سطح همدیگر آموزش ببیند.

غلامی گفت: معتقدم در مراکز جوان اعضای هیئت علمی جوان به‌روزتر هستند و بهتر تدریس می‎کنند، اطلاعات علمی خوب و به‌روزی دارند و دسترسی به منابع علمی اطلاعاتی را به سرعت انجام می‏‌دهند و این فرصتی برای مراکز علمی کوچک است.

وی ماموریت‌گرا کردن را از اهداف دیگر راه‌اندازی شبکه علمی کشور ذکر کرد و افزود: باید نیازهای منطقه را شناسایی کرده و بر روی آن‎ها تمرکز نمود، همه نباید به دنبال مدل واحدی در دانشگاه و مراکز آموزش عالی باشند، همچنین از نظر وسعت، کثرت و تنوع رشته‎ها نباید همه همانند دانشگاه تهران باشند.

غلامی تصریح کرد: در دانشگاه‎های صنعتی که یک نوع ماموریت‏‌گرایی در آن‌ها اتفاق افتاده موفقیت‎های بسیاری داریم، به همین دلیل برای مرکز آموزش عالی کاشمر نیز باید تصمیم گرفت که کدام رشته‎ها و مزیت‎ها مورد توجه قرار بگیرد تا آینده خوبی را برای این مجموعه به دنبال داشته باشد.

وی بیان کرد: بدون شک اگر این اقدامات صورت گیرد دانشجویان امیدوارتر، خلاق‎تر و حتی کاراتر در دانشگاه خود منطقه تحصیل می‌کنند، بنابراین انتظار داریم این برنامه را خود مسئولان و ریاست مرکز آموزش عالی کاشمر پیش ببرند.

این مقام مسئول ادامه داد: اگرچه اغلب، آمار آموزش عالی بالغ بر 3800 دانشگاه اعلام می‎شود اما باید به درستی تعریف شود؛ اکنون در وزارت علوم 85 دانشگاه، مجتمع و مرکز آموزش عالی دولتی داریم که ذیل این‎ها برخی از دانشگاه‌ها چند دانشکده وابسته دارند که با این وضعیت 125 ردیف بودجه داریم.

وی بیان کرد: همچنین سه دانشگاه جامع علمی کاربردی داریم که تعداد مراکز آنها 1300 مرکز اعلام شده بود، البته طی دو سال گذشته توسط یک مصوبه، بخش دولتی تعطیل شد و اکنون 600 مرکز غیر وابسته به دولت، مرکز علمی کاربردی داریم.

غلامی عنوان کرد: اگرچه دانشگاه پیام‌نور در گذشته بالغ بر 800 مرکز داشت اما اکنون به 500 مرکز کاهش یافته و دانشگاه علمی کاربردی نیز 178 مرکز، دانشکده و موسسه دارد؛ به رغم اینکه آمار دانشگاه آزاد هم در گذشته بسیار افزایش داشت اما به دلیل کاهش جمعیت داوطلب ورود به دانشگاه، آمار تعداد واحدهای آن‌ها نیز کاهش یافت.

وی با بیان اینکه همه مراکز و واحدهایی که در دانشگاه‌های بزرگ سراسری کشور وجود دارند باید استانداردها را رعایت کنند، ادامه داد: در حوزه پژوهش نیز از جایگاه خوبی برخوردار هستیم به طوری که امسال در رتبه‌بندی‌‎های جهانی جایگاه علمی دانشگاههای ایران از وضعیت خوبی برخوردارند حتی یک رتبه هم بهتر شده‎ایم.

وی اظهار کرد: در حوزه فناوری‎ طی 15 سال اخیر که مراکز رشد و پارک‎های علم و فناوری فعالیت خود را آغاز کرده‎اند اقدامات خوبی صورت گرفته است، شرکت‎های جوان شکل گرفته و تعداد مراکز دانش‌بنیان رو به افزایش است.

غلامی عنوان کرد: در خصوص آیین نامه ارتقاء، تغییراتی در دست اجراست، به رغم اینکه امتیازات طرح‌‏های کاربردی را افزایش دادیم ولی آموزش سهم خود را دارد و توجه جدی به آن شده است.

رئیس مرکز آموزش  عالی کاشمر در این مراسم طی سخنانی با اشاره به افزایش چشمگیر دانشجویان این مرکز  و فعالیت‌های پرشمار این مجموعه دانشگاهی در راستای ماموریت این واحد برای دستیابی به توسعه پایدار گفت: در حال حاضر حدود 800 دانشجو در شش رشته تحصیلی در مرکز آموزش عالی کاشمر مشغول تحصیل هستند.

معماریان افزود: در عصر جدید و در کشاکش رقابت میان جوامع، کشورها در تلاش هستند تا نقش آموزش و به ویژه آموزش عالی را در توسعه ملی و ارتقاء دانش و تکنولوژی مورد توجه قرار دهند.

وی اظهار کرد: از این رو نقش آموزش عالی در توسعه اجتناب‌ناپذیر است و  در واقع می‎توان گفت که یکی از پرارزش‌ترین منابعی که جامعه در اختیار دارد دانشگاه است.

به گزارش ایسنا؛ در کاشمر پنج مرکز آموزش عالی وجود دارد که در آن با حدود سه هزار دانشجو در حال تحصیل هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دسته مطلب: