امروز جمعه 31 فروردين 1403

خبرگزاری ایرنا | وزیر علوم: آموزش عالی در استان‌ها باید به شبکه علمی تبدیل شود

منصور غلامی در نشست با اساتید و اعضای هیات علمی مرکز آموزش عالی کاشمر افزود: مراکز آموزش عالی جزء مکانهایی است که در تمامی کشور و مناطق مختلف مورد اقبال و توجه ویژه قرار دارد و معمولا هر مرکز آموزش عالی جوان روزی رشد و توسعه پیدا کرده و بزرگ می‎شود به همین خاطر باید آینده‎ای را برای خود پیش رو داشته باشد تا بتوانند به آن مراحل بزرگتر هم برسند.

وی ادامه داد: کثرت مراکز آموزش عالی در کشور موجب شده این فرایند نه تنها با کندی بلکه گاهی با تردید پیش برود و آمارمنتشره  سالهای گذشته در خصوص مراکز آموزش عالی کشور بسیاری مواقع نگران کننده بود و گفته می‎شد بیش از کشور چین در ایران مراکز آموزش عالی داریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: این آمار بالا موجب می‏ شد در تصمیم‎گیری‎ها و برنامه‎ریزی‎ها تردید ایجاد شود و حتی در پایان سال ۹۴ شورای عالی انقلاب عالی فرهنگی مصوبه‎ای را تصویب و در سال بعد آن به عنوان مبنای ساماندهی آموزش عالی کشور ابلاغ کرد که در آن از عبارت‎هایی مانند ادغام، تجمیع و انحلال اسم برده شد لذا  در همین راستا طی دو سال گذشته تمام تلاش خود را برای ساماندهی آموزش عالی کشور به کار گرفتیم.

غلامی افزود: احساس تبعیض‎ها و تعیین تکلیف کردن مراکز باید از بین برده شود و بپذیریم که به عنوان واحدهای متعدد از مراکز آموزش عالی باید با هم کار کنیم و تقسیم وظیفه شود و باتوجه به ظرفیت‎های هر منطقه این وظایف را پیش ببریم.

وی ادامه داد: آموزش هنوز هم محور اصلی فعالیت مراکز آموزش عالی است و نمی توان فقط به دنبال انجام کارهای پژوهشی رفت لذا آموزش باید به عنوان بستری برای تربیت نیروی انسانی و حتی نسل بعد محققان و مدرسان و اساتید  مورد توجه قرار گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری گفت: بدنه کارشناسی کشور نیازمند نیروی انسانی تحصیل کرده است و  همه نیازهای کارشناسی کشور از انواع رشته‎ها و تخصص‎ها را  دانشگاه  تربیت می‎کند.

غلامی افزود: تلاش در افزایش سطوح تحصیلات تکمیلی موجب شد جایگاه علمی کشور رشد یابد و موقعیت بین المللی خوبی را در دنیا از نظر رشد علمی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: اگر شبکه علمی در کشور راه‏ اندازی شود از ظرفیت‎های اساتید و  امکانات و تجهیزات هم می‎شود استفاده کرد.

او اضافه کرد: به دلیل کاهش تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه برخی ظرفیت‎های خالی مانده است به طوری که بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد و پیام نور به تعداد کافی دانشجو ندارند به همین خاطر در طرح شبکه علمی شاهد رفع برخی مشکلات خواهیم بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با راه اندازی شبکه علمی کشور شاهد کیفی سازی خواهیم بود به طوری که هر دانشجویی که به مرکز آموزش عالی در هر شهری وارد شود باید به گونه‎ای آموزش ببیند که تفاوت معنا داری با  دانشگاههای بزرگ نداشته باشد.

غلامی افزود: اکنون که در همه کشور سرفصل‎ها و رئوس مطالب یکی هستند باید تلاش خود را به کار بگیریم تا دانشجویان در سطح همدیگر آموزش ببیند.

وی ادامه داد: معتقدم در مراکز تازه، اعضای هیات علمی جوان به روزتر هستند و بهتر تدریس می‎کنند، اطلاعات علمی خوب و به روزی دارند و دسترسی به منابع علمی اطلاعاتی را به سرعت انجام می‏ دهند و این فرصتی برای مراکز علمی کوچک است.

وزیر علوم ماموریت گرا کردن را از اهداف دیگر راه اندازی شبکه علمی کشور دانست و افزود: باید نیازهای منطقه را شناسایی کرده و برروی آن‎ها تمرکز نمود و  همه نباید به دنبال مدل واحدی از دانشگاه و مراکز آموزش عالی باشند همچنین از نظر وسعت کثرت و تنوع رشته‎ها نباید همه مراکز همانند دانشگاه تهران باشند.

غلامی تصریح کرد: در دانشگاه‎های صنعتی که یک نوع ماموریت ‏گرایی در آنها اتفاق افتاده موفقیت‎های بسیاری داریم به همین خاطر برای مرکز آموزش عالی کاشمر هم باید تصمیم گرفت که کدام رشته‎ها و مزیت‎ها مورد توجه قرار بگیرد تا آینده خوبی را برای این مجموعه به دنبال داشته باشد.

وی اضافه کرد: بدون شک اگر این اقدامات صورت گیرد دانشجویان امیدوارتر، خلاق‎تر و حتی کاراتر در دانشگاه منطقه خود تحصیل کنند لذا  انتظار داریم این برنامه را خود مسوولان و ریاست مرکز آموزش عالی کاشمر پیش ببرند.

وزیر علوم گفت: اگرچه اغلب، آمار آموزش عالی بالغ بر سه هزار و ۸۰۰  دانشگاه اعلام می‎شود اما این آمار باید به درستی تعریف شود.

غلامی افزود: اکنون در وزارت علوم ۸۵ دانشگاه، مجتمع و مرکز آموزش عالی دولتی داریم که ذیل این‎ مراکز برخی از دانشگاهها چند دانشکده وابسته دارند که با این وضعیت ۱۲۵ ردیف بودجه داریم.

وی ادامه داد: سه دانشگاه جامع علمی کاربردی هم داریم که تعداد مراکز آنها هزار و ۳۰۰ مرکز است و البته طی دو سال گذشته توسط یک مصوبه بخش دولتی تعطیل شد و اکنون ۶۰۰ مرکز غیر وابسته به دولت مرکز علمی کاربردی دارند.

وزیر علوم گفت: دانشگاه پیام نور بالغ بر ۸۰۰ مرکز داشت که اکنون به ۵۰۰ مرکز کاهش یافته و دانشگاه علمی کاربردی  ۱۷۸ مرکز و دانشکده و موسسه دارد.

غلامی افزود: دانشگاه آزاد هم بسیار افزایش داشت اما به خاطر کاهش جمعیت داوطلب ورود به دانشگاه، آمار تعداد واحدهای آنها هم کاهش یافت.

وی اظهار کرد: همه مراکز و واحدهایی که در دانشگاههای بزرگ سراسری کشور وجود دارند باید استانداردها را رعایت کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حوزه پژوهش هم از جایگاه خوبی برخوردار هستیم به طوری که امسال در رتبه بندی‎‎های جهانی جایگاه علمی دانشگاههای ایران از وضعیت خوبی برخوردارند و حتی یک رتبه هم بهتر شده‎ایم.

غلامی افزود: در حوزه فناوری طی ۱۵  سال اخیر که مراکز رشد و پارک‎های علم و فناوری فعالیت خود را آغاز کرده‎اند اقدامات خوبی صورت گرفته است، شرکت‎های جوان شکل گرفته و تعداد مراکز دانش بنیان رو به افزایش است.

وی ادامه داد: در شرایط سخت تحریم فرصت‎های بسیاری ایجاد شده و بسیاری از گروه‎های علمی جوان کارهایی انجام می‎دهند که مشکل بخش‏های تولیدی، صنعتی، اقتصادی را حل و وابستگی‎ها را کمتر می‎کند.

رییس مرکز آموزش  عالی کاشمر در این مراسم طی سخنانی با اشاره به افزایش چشمگیر دانشجویان این مرکز  و فعالیتهای پرشمار این مجموعه دانشگاهی در راستای ماموریت  این واحد جهت دستیابی به توسعه پایدار گفت: در حال حاضر قریب به ۸۰۰ دانشجو در شش رشته تحصیلی در مرکز آموزش عالی کاشمر مشغول تحصیلند.

هادی معماریان خلیل آباد افزود: در عصر جدید و در کشاکش رقابت میان جوامع، کشورها در تلاش هستند تا نقش آموزش و به ویژه آموزش عالی را در توسعه ملی و ارتقای دانش و فناوری مورد توجه قرار دهند.

در کاشمر پنج مرکز آموزش عالی با نزدیک به سه هزار دانشجو در حال تحصیل هستند.

کاشمردر فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دسته مطلب: