امروز جمعه 31 فروردين 1403

تغییر الگوی کشت در منطقه ضروری است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران نیوز آنلاین؛ بهروز بنیادی، نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در همایش توسعه پایدار با رویکرد توسعه پایدار و چالش‌های سرمایه‌گذاری منطقه ترشیز که به همت مرکز آموزش عالی کاشمر برگزار شد؛ بنیان کرد: سیل اخیر در کشور این زنگ خطر را به صدا درآورد که اگر توسعه پایدار به خوبی در کشور نهادینه شده بود شاید امروز دچار این مشکلات نبودیم.

وی با تقدیر از مرکز آموزش عالی کاشمر در برگزاری این همایش بیان کرد: امیدواریم دانشگاه جایگاه واقعی خود را بیش از گذشته در کشور پیدا کند.

بنیادی عنوان کرد: هرکجا که نخبگان و فرهیختگان حضور پیدا کردند بدون شک راه توسعه و سعادت بیش از گذشته و با سرعت بیشتری فراهم شده است.

وی بیان کرد: در جلساتی که با روسای دانشگاه‌ها داشته‌ام خواسته شده خود را بر مدیران اجرایی تحمیل کنند و اگر مسئولان کاری انجام می‌دهند ولی شما به عنوان یک فرد علمی بر آن طرح انتقاداتی دارید وظیفه دارید در فضای آرام ورود کنید.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خوشبختانه مدیران در ارتباط به دانشگاه و پذیرش نظرات اساتید دانشگاه توفیقات بسیار خوبی داشته‌اند و این ارتباط روز به روز در حال گسترش است.

وی گفت: دانشجویان باید به سمت پایان نامه‌هایی بروند که براساس نیاز و در راستای رفع مشکلات منطقه باشد که در این خصوص جهاد دانشگاهی کاشمر در رفع مشکل آفت پسیل پسته به خوبی ورود کرد و توانست موفقیت‌هایی را کسب کند.

بنیادی ادامه داد: به رغم اینکه حدود یک چهارم جمعیت جهان در کشورهای توسعه یافته هستند اما ۷۰ درصد انرژی و ۶۰ درصد چوب کشورهای توسعه نیافته را در کشور خودشان تبدیل به ارزش افزوده کرده و مجدد به کشورهای توسعه نیافته می‌دهند و منابع خود را حفظ می‌کنند اما متاسفانه در این مدت ما ۱٫۵ میلیون هکتار از جنگل‌های شمال و ۱٫۵ میلیون هکتار از جنگل‌های لرستان را از بین بردیم که موجب شد با اندک بارندگی سیلاب راه بیفتد.

وی انسان آموزش دیده را مهمترین رکن دانست و افزود: صنعت گردشگری، کشاورزی و معادن سه سرمایه‌ و پتانسیل مهم در منطقه ترشیز هستند.

بنیادی گفت: به رغم اینکه ۹۰ درصد پتانسیل منطقه کشاورزی است اما همچنان سنتی هستند در صورتیکه دانشگاه باید در این حوزه ورود کرده و در ارائه آموزش های لازم، بهبود کیفیت محصولات و افزایش تولیدات همکاری لازم را داشته باشد.

وی با توجه به مشکلات بخش کشاورزی و خشکسالی‌ها دو دهه گذشته تغییر الگوی کشت را در منطقه ضروری دانست و اظهار کرد: باید برای دانشگاه ارزش بیشتری قائل شویم.

منبع: ایران نیوز آنلاین