امروز پنجشنبه 9 فروردين 1403

برگزاری نشست هم اندیشی با مدیران و مشاوران منتخب در مرکز آموزش عالی کاشمر

نشست هم اندیشی با مدیران و مشاوران منتخب شهرستان کاشمر در مرکز آموزش عالی این شهر برگزارشد.
رییس مرکز آموزش عالی کاشمر در این نشست طی سخنانی با اشاره به مسئولیت اجتماعی دانشگاه اظهار داشت: مرکز آموزش عالی کاشمر در راستای توجه به مقوله مسئولیت اجتماعی ماموریتهای خود را تعریف کرده است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر ، دکتر هادی معماریان خلیل آباد افزود: مرکز آموزش عالی کاشمر به عنوان دانشگاهی دولتی در منطقه ترشیز رسالتی فراتر از آموزش دارد و در حوزه کارآفرینی، پژوهش، نواوری و حل مسائل مبتلابه جامعه نقش آفرینی می کند.
وی افزود: مسئولیت اجتماعی دانشگاه ، خط مشی اخلاقی عملکرد جامعه دانشگاهی از طریق مدیریت مسئول تاثیرات آموزش در گفتمانی تعاملی با جامعه به منظور ترویج و بهبود توسعه انسانی پایدار و مسئولیت پذیری اساتید و پژوهشگران نسبت به محیط اطراف خود، فضای دانشگاه، شهر و منطقه و در ک علمی آنان از موضوعات و مسائل مبتلابه جامعه است و این مشارکت آنان می تواند از طریق نقد کارشناسی و همکاری با سازمانهای مردم نهاد و اجرای برنامه های تحقیقی باشد.
معماریان مسئولیت اجتماعی را مکمل مسئولیت اخلاقی و قانونی دانست و گفت: این حوزه از مسئولیت مسلط براعمال ماست و برتاثیرات محیط اطراف حکمفرمایی می کند.
وی به ارتباط مسئولیت اجتماعی با توسعه پایدار که از جمله چشم اندازهای مرکز آموزش عالی کاشمر است اشاره و ابراز کرد : در شرایط فعلی که اغلب دانشگاهها در زمره دانشگاههای نسل اول باقی مانده اند وزارت علوم تلاش دارند مراکز دانشگاهی به سمت دانشگاههای نسل سوم و چهارم حرکت کنند.
وی افزود: باید تلاش کنیم از دانشگاههای نسل اول که آموزش محور هستند به سمت دانشگاههای نسل دوم که در کنار آموزش، پژوهش محورند و دانشگاههای نسل سوم و چهارم که دانشگاههایی کارآفرین با محیطی خلاق و نوآور و فرصت ساز به شمار می روند؛ حرکت کنند.
معماریان تصریح کرد : ما تلاش داریم در راستای تربیت و پرورش دانشجویانی با مسئولیت اجتماعی و مساعدت دانشگاهیان در راستای حل مسائل جامعه ماموریتهای راهبردی مرکز آموزش عالی کاشمر را تعریف کنیم.
وی افزود: طی یک سال اخیر سند آمایش راهبردی مرکز تدوین شده و در ماه های اخیر سند توسعه راهبردی این مرکز با کمک مشاورانی از دانشگاههای سطح یک کشور کلید زده شده تا بتوانیم به توسعه پایدار که بزرگترین چالش قرن اخیر است و دانشگاهها در رسیدن به توسعه پایدار دارای مسئولیت اجتماعی هستند نقش خود را ایفا نماییم.
وی اعلام کرد: مرکز آموزش عالی کاشمر به عنوان مرکز منطقه ای پیش رو در آموزش، پژوهش و ظرفیت سازی در جهت استقرار هم بست آب و غذا و تفکر هم بست زیست بومسخت حرکت می کند و با جدیت در حل مشکلات منطقه و تولید علم و ظرفیت سازی و تربیت نیروی انسانی تلاش می کند.
معماریان گفت: هدف ما فقط جذب دانشجو نیست بلکه به دنبال این هستیم تا به جوانان مهارتهای کلیدی در رشته تخصصی شان را آموزش دهیم در این راستا ضمن جذب هیئت علمی جدید و تامین امکانات و تجهیزات و برگزاری کارگاههای آموزشی و انعقاد تفاهم نامه همکاری با موسسات و دستگاههای مختلف به سمت کیفی سازی آموزش اقدام نموده ایم.
معاون متوسطه اداره آموزش و پرورش کاشمر نیز در این نشست گفت: مرکز آموزش عالی کاشمر براساس برنامه راهبردی خود، نیازمنطقه را تشخیص داده و به دنبال تامین زیرساختهای توسعه است.
عزت ا...طاهریان افزود:یکی از آفتهای مراکز علمی این است که وظیفه خود را فقط تربیت دانشجو بدانند حال آنکه مرکز آموزش عالی کاشمر در یک سال اخیر نیازهای شهرستان را تشخص داده و درتلاش است از تمام پتانسیلهای شهرستان در راستای ماموریت راهبردی این مرکز که رسیدن به توسعه پایدار منطقه است دست یابند.
وی اظهار کرد : با توجه به اینکه در هفته آینده نتایج کنکور اعلام و فرایند انتخاب رشته آغاز می شود مشاوران باید شرایط مطلوب مرکز آموزش عالی کاشمر را برای دانش اموزان بومی بیان کنند و انان را در انتخاب رشته آگاهانه و عاقلانه کمک نمایند.
وی تصریح کرد : ما باید دانش آموزانی دارای مسئولیت اجتماعی تربیت کنیم تا نگاه تیزی به مسائل داشته باشندو راه حل بدهندتا این نوع پرورش مقدمه ای برای حضورموفق در عرضه حضور آنان درمراکز آموزش عالی باشد.
وی به اهمیت موضوع انتخاب رشته اشاره کرد و گفت: انتخاب رشته اشتباه اُفت علمی کشور را به دنبال دارد و لذا باید مشاوران تلاش کنند دانش آموزان منطقی در فرآیند انتخاب رشته وارد شوند .
طاهریان اعلام کرد: در شرایط فعلی خانواده ها تاب تحمیل هزینه های اضافی برای تحصیل را ندارند لذا باید از ظرفیت دانشگاههای منطقه از جمله مرکز آموزش عالی که دانشگاهی دولتی است افراد بومی بهره ببرند.
یکی از مشاوران آموزش و پرورش نیز گفت: هسته مشاوره از سال نهم در مقطع متوسطه دانش آموزان را با هدایت تحصیلی به سمت شناخت رشته ها و استعداد یابی و پیش بینی آینده سوق می دهد.
محمد ابراهیمی گفت: ما باید تلاش کنیم خانواده ها نسبت به فرزندان خود از تفکر پرورش کارمندی بیرون آیند و برای تحصیل فرزندان شان به دنبال رشته های کاربردی باشند.
وی ابراز کرد: برای نیل به دانشگاههای نسل سوم و چهارم، نیازبه معلم و دانش آموز و خانواده ای به روز داریم تا شرایط را درک کنند و به تحصیل نگاه سنتی نداشته باشند.
در مرکز آموزش عالی کاشمرقریب 800 دانشجو در با شش رشته در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیلند.
دسته مطلب: