امروز شنبه 1 ارديبهشت 1403

برگزاری نشست شورای فرهنگ عمومی در مرکز آموزش عالی کاشمر

شورای فرهنگ عمومی شهرستان کاشمر با حضور امام جمعه موقت شهرستان کاشمر، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر اعضای این شورا در محل مرکز آموزش عالی کاشمر برگزار شد. در این جلسه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر با بیان این که این که مرکز آموزش عالی کاشمر که مسئولیت کارگروه آسیب های اجتماعی و فضای مجازی را برعهده دارد فعال ترین کارگروه این شورا در شهرستان است گفت: با مدیریت خوبی که این مجموعه دانشگاهی داشته توانسته در راستای مسئولیت اجتماعی خویش در حوزه آسیب های اجتماعی و فضای مجازی اقدامات موثری انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه در این شورا به دنبال فرهنگ سازی و انجام اقدامات زیربنایی در امور مختلف هستیم؛ گفت: بدنه دانشگاه با حضور نخبگان و اساتید دانشگاهی ظرفیت خوبی در حوزه پیشگیری  از آسیب‌های اجتماعی وارتقا فرهنگ عمومی دارد.
وی با اشاره به تهیه طرح پژوهشی در خصوص جمعیت با عنوان "مسأله جمعیت در کاشمر و راه کار‌های افزایش آن" توسط مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: با عنایت به اهمیت مسئله پیشگیری از کاهش جمعیت و ضرورت تدوین و اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی با رویکرد تحقق بندهای 20 گانه سند ابلاغی مقام معظم رهبری و با توجه به ماموریت محول شده به مرکز آموزش عالی کاشمر به عنوان مسئول کمیته آسیب‌های اجتماعی شورای فرهنگ عمومی کاشمر، گزارش مطالعاتی با عنوان " مسأله جمعیت در کاشمر و راه کار‌های افزایش آن" تهیه و در اختیار شورای فرهنگ عمومی قرار گرفت که امیدوارم همه دستگاه ها پای کار بیایند و دراین راستا اقداماتی صورت گیرد.
معماريان رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر در ادامه با اشاره به نقش آفرینی مرکز آموزش عالی کاشمر در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خویش و انجام وظیفه در شورای فرهنگ عمومی شهرستان به عنوان مسئول کارگروه آسیب های اجتماعی گفت: امروزه یکی از ملزومات برنامه‌ریزی برای پیشرفت کشورها اطلاع از جمعیت، اطلاعات هرم و میزان رشد جمعیت و برنامه‌ریزی جمعیت انسانی با هدف رشد جمعیت و فرزند‌آوری است.
وی با اشاره به اهمیت و نقش دانشگاه، اظهار کرد طرح مطالعاتی مذکور توسط دکتر احمد اکبری استاد مدعو و مشاور مرکز آموزش عالی کاشمر انجام گرفته است.
در ادامه دکتر اکبری طی سخنانی با اشاره به روش انجام این طرح پژوهشی که به صورت پیمایشی صورت گرفته و بخشي از جامعه هدف آن، دانشجویان منطقه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بوده؛ گفت:  دراین مقوله از مبانی نظری مرتبط با جمعیت شروع شده اما به این مرحله رسیده ایم که سیاست های جمعیتی نیاز به مدیریت شایسته نیروی کار دارد.
وی با تاکید بر ضرورت طراحی برنامه‌های گسترده و تشویقی برای فرزندآوری گفت: در کشور ما پس از رشد سریع جمعیت در دهه های ۵۰ و ۶۰ تلاش برآن شد که شعار فرزند کمتر زندگی بهتر برای خانواده‌های ایرانی تبدیل به نوعی سبک زندگی شود، سیاست‌های کنترل جمعیت به طور گسترده در کشور عملیاتی شود و در اثر این سیاست جمعیت ایران به زیر نرخ جانشینی رسید. به طوری که در سال ۶۵ میزان باروری در ایران ۶.۴ بوده یعنی به طور میانگین هر خانواده شش فرزند، ولی در میانه دهه ۹۰ میانگین به ۱.۲۹ یعنی کمتر از دو فرزند برای هر خانواده رسیده است،  و با توجه به پیش بینی های صورت گرفته در سال ۱۴۲۵ نرخ رشد جمعیت در کشورمان به صفر خواهد رسید.
وی افزود: کشورمان در چند سال اخیر رکورد سرعت کاهش نرخ موالید را از آن خود کرده و جمعیت با سرعت فزاینده‌ای در حال مسن شدن  است  که حتی تامین نیروی انسانی و مولد طی دهه‌های آینده با چالش جدی مواجه خواهد بود.
وی با بیان اینکه خراسان رضوی که از گذشته های دور از مراکز پر جمعیت ایران محسوب می‌شده هم اکنون8.5 درصد از جمعیت کشور را داراست  و بعد از تهران در رتبه دوم قرار دارد گفت:  متوسط نرخ رشد جمعیت در این استان ۱.۶۸ درصد است که از نرخ رشد جمعیت ایران که ۱.۶۴ درصد بوده بیشتر است.
وی افزود: شهرستان کاشمر با جمعیت ۱۷۰ هزار نفری بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ هفتمین شهرستان پرجمعیت استان است و بیشترین جمعیت آن مربوط به گروه سنی  ۳۰ تا ۳۴ سال است،که نرخ رشد جمعیت در این شهرستان نیز پایین بوده و تلاش‌ها از طرف متولیان امر تاثیر زیادی نداشته است.
اکبري با اشاره به اینکه از سال ۱۴۱۰ به بعد کم‌کم رشد دوران سالمندی در کشور اتفاق خواهد افتاد؛ پدیده ی سالمندی را برای  کشور زنگ خطری بزرگ،  برای اضمحلال جمعیت و از دست دادن سرمایه اجتماعی،  نیروی کار و امنیت مرزها، قدرت علم و تکنولوژی و فناوری عنوان کرد و گفت: اگر بتوان سیاست‌ها و مشوق‌های جمعیتی را به سمتی هدایت کرد که ازدواج در دوران جوانی و میزان تمایل به فرزند‌آوری در خانواده‌ها افزایش یابد، شاید بتوان پدیده سالمندی آینده را مدیریت کرد. به گفته او موضوع جمعیت و پیامدهای آن موضوعی استراتژیک و نیازمند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت است و مدیریت جمعیت نیازمند فرهنگ‌سازی و همکاری بین بخشی است، با توجه به روند کاهشی جمعیت در ایران اگر سیاست‌های کلی جمعیّت  که در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد به طور کامل اجرا گردد می‌توان تا حدود بسیار زیادی چالش جمعیت را برطرف نمود.
در این جلسه اعضای شورای فرهنگ عمومی ضمن ابراز خرسندی از نقش‌آفرینی مرکز آموزش عالی کاشمر در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خویش و ارتباط با جامعه به بیان نظرات و پیشنهادات خود در خصوص بسترسازی فرهنگی جهت تحقق سیاست های 20 گانه ابلاغی مقام معظم رهبری برای گسترش جمعیت پرداختند.

دسته مطلب: