امروز جمعه 31 فروردين 1403

باید در مرکز آموزش عالی کاشمر بستر ارتقای فرهنگ وقف علمی فراهم شود

اشاره :صادق طیفوری ،مدیر مالی، طرح و برنامه و عضو هیات رئیسه مرکز آموزش عالی کاشمر معتقد است پس از گذشت قریب یک دهه از فعالیت مرکز آموزش عالی کاشمر، این دانشگاه در این سالها با تعهد و تلاش علمی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی، گامهای مهمی در راستای گسترش هرچه بیشتر دانش در منطقه ترشیز کهن برداشته است با این حال باید برای ارتقای فرهنگ وقف علمی در دانشگاه کاشمر بسترسازی لازم صورت پذیرد تا شاهد رشد و شکوفایی بیشتر علم و دانش در منطقه باشیم.
... اینک فرصتی دست داد تا در روزهای پایانی نیم سال اول سال تحصیلی، روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر گفت و گوی مفصلی با ایشان انجام دهد که در ادامه پرسشهای ما و پاسخ‌های ایشان را باهم می خوانیم.
 به عنوان اولین سئوال وضعیت موجود دانشگاه در زمینه نقاط قوت، تنگناها، مشکلات، فرصت ها و تهدیدات پیش‌رو چیست؟
با عرض سلام خدمت جامعه دانشگاهی به ویژه اساتید و دانشجویان مرکز آموزش عالی کاشمر، در این خصوص باید گفت؛ در عرصه پیشرفت و توسعه، سازمان هایی موفق هستند که با درک صحیحی از محیط و تحولات آن و ارزیابی دقیق و واقع‌گرایانه از توانمندی‌های داخلی، استراتژی‌های مؤثری را بر اساس مأموریت خود تدوین نموده و بستر مناسب برای اجرای آنها را فراهم آورند.
امروزه غالب سازمان ها اعم از انتفاعی و غیر‌انتفاعی برای بقا و ادامه فعالیت در محیط، خود را نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک می‌بینند. در این میان، دانشگاه ها نیز به عنوان سازمان های غیر‌انتفاعی که در محیط جامعه فعالیت داشته و با عدم اطمینان ها و پویایی‌های آن روبرو هستند برای حفظ پویایی خود نیازمند برنامه‌ریزی های توسعه ای و راهبردی، بهبود فرایندها، روشها و کنترل مستمرکیفیت فرآیند‌ها می‌باشند.
همچنین سعی میکنند با مشخص نمودن چشم‌انداز، ماموریت و اهداف کلان خود، برنامه‌ریزی¬های بلند‌مدت خود را به صورت هرچه منسجم تر، کاراتر و اثربخش تر تهیه کرده و با تدوين برنامه‌های عملياتی آنها را دنبال نمایند.
در این راستا دانشگاه کاشمر نیز در این سالها با تعهد و تلاش علمی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی، گامهای مهمی را در گسترش هرچه بیشتر دانش در منطقه ترشیز کهن برداشته است.
با توجه به طرح کمک به تکمیل فضاهای آموزشی و کمک آموزشی نیمه تمام از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری که 50 درصد اعتبار آن توسط خیرین تامین شده باشد، شایسته است در راستای ارتقای فرهنگ وقف علمی در دانشگاه کاشمر بسترسازی لازم صورت پذیرد تا شاهد رشد و شکوفایی بیشتر علم و دانش در منطقه باشیم.
مهم ترین دستاورد مرکز در یک ساله اخیر در حوزه مالی و طرح و برنامه چیست؟
مرکز در سالهای اخیر دستاوردهای بسیار بالایی داشته و توانسته‌ایم ارتباط خوبی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر سازمان‌های زیر مجموعه وزارت عتف داشته باشیم که در این خصوص، موفق به دریافت کمک‌های بودجه‌ای و مالی جهت رفع مشکلات مالی مرکز را می‌توان نام برد.
- انعقاد قرارداد با معاونت علمی ریاست جمهوری و راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز به عنوان نقطه عطفی در رشد و بالندگی منطقه ترشیز.
- انعقاد قرارداد تهیه سند راهبردی مرکز با دانشگاه فردوسی مشهد.
- تشریف‌فرمایی مقام عالی وزارت علوم در آذر ماه 98 و قائم مقام عالی وزارت در فروردین 98 و مدیر کل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت عتف.
- رعایت دقیق قوانین و مقررات، نسبت به انجام تعهدات مالی و اولویت‌بندی پرداخت‌ها.
- افزایش و ارتقا سطح سیستم‌های نرم افزاری و استفاده بیشتر از سامانه‌های آموزشی، دانشجویی، اداری و مالی
- راه‌اندازی شورای راهبردی، هیات اجرایی، شورای اداری مالی و سایر کمیته‌های مورد نیاز مرکز در راستای انجام تصمیمات مشارکتی.
- ارتباط نزدیک و موثر با دانشجویان مرکز در جهت رفع مسائل و مشکلات دانشجویی آنان.
- راه‌اندازی دفتر نظارت و ارزیابی مرکز در راستای نظارت هر چه بیشتر بر فعالیت‌های مرکز براساس استانداردهای مطلوب.
- تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مورد‌نیاز مرکز، ساماندهی کتابخانه، انجام تعمیرات اساسی سلف سرویس دانشجویی، راه‌اندازی سالن همایش، تجهیز و افزایش امکانات خوابگاه دانشجویی.
- برگزاری همایش‌های مختلف من جمله توسعه پایدار در منطقه ترشیز توسط مرکز.
- پاسخگویی و تعامل مستمر با دستگاه‌های نظارتی همچون هیات امنای محترم منطقه، دیوان محاسبات، هیات نظارت و ارزیابی استان، خزانه معین استان، خزانه‌داری کل کشور، سازمان برنامه و بودجه کل کشور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و...
چه راهبردهای پیشنهادی برای ارتقا وضعیت مطلوب در نظر است؟
- پیگیری تصویب سند راهبردی مرکز به عنوان چراغ راه آینده رشته‌های مورد اجرا در مرکز.
-جذب اعضای هیات علمی بر اساس رشته‌های موجود در سند آمایش.
- افزایش انگیزه، بالا بردن سطح توانمندی و ارتقای دامنه انجام وظایف آموزشی، پژوهشی همکاران اعم از هیات علمی و کارکنان.
- تلاش در جهت افزایش میزان بودجه و اعتبارات ملی/ استانی تخصیص‌یافته به مرکز.
- ایجاد و توسعه فرهنگ وقف علمی در منطقه و استفاده از پتانسیل خیرین در ساخت ساختمان‌های آموزشی و کمک آموزشی.
- استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران بالقوه در خصوص مشارکت در ساخت خوابگاه در قالب قراردادهای بلند‌مدت با اعطای تسهیلات لازم طبق قوانین و مقررات.
- افزایش حجم فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی مرکز.

آیا نسبت به شناسایی درآمدها و کنترل مناسب چرخه مالی اقدام شده است؟
آنچه مسلم است با توجه به محدودیت منابع بودجه دولتی، تمامی دانشگاه‌ها به دنبال افزایش راهکارهای تنوع بخشی به منابع مالی پایدار خود هستند. این مرکز در یک‌ساله اخیر با استفاده از ظرفیت بالای آموزشی خود، نسبت به جذب دانشجویان بومی و غیر‌بومی در قالب روزانه و نوبت دوم اقدام نموده است، همچنین با راه‌اندازی مرکز مشاوره تندرستی گامی در راستای افزایش سلامت جامعه و خدمت‌رسانی هر چه بیشتر به دانشجویان و همچنین عموم مردم شریف شهرستان توانسته است گامی موثری را در این خصوص بردارد. در زمینه افزایش تعاملات و ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه با صنعت و جامعه، مرکز قدم‌های خوبی را برداشته است. راه‌اندازی و برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی از طریق آموزش‌های آزاد و ارائه گواهی‌نامه‌های معتبر نیز از جمله اقدامات توسعه منابع مالی مرکز می‌باشد.
مدیریت موثر منابع چه در خصوص افزایش منابع و چه از طریق کنترل مصارف و انجام بهینه هزینه‌ها، نیز از دیگر اقدامات عملی مرکز به شمار می‌آید.
 با توجه به اعتبارات تخصیصی در چه بخش‌هایی کمبود داریم؟
به طور معمول مشکل تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کمبود بودجه دولتی با توجه به رشد بی‌رویه قیمت‌ها در سال‌های اخیر بوده است که اغلب با کسری آشکار در تامین اعتبار مواجه می‌باشند. این مرکز نیز علیرغم وجود تنگاهای مالی در تامین اعتبار هزینه‌های خود، نهایت تلاش را در خصوص پرداخت تعهدات سررسید شده، داشته است. همواره با اولویت‌بندی پرداخت‌ها و تعهدات توانسته‌ایم بدهی‌های مربوط به خریدهای مربوط به تغذیه دانشجویان، اسکان و تجهیزات خوابگاه دانشجویان، تجهیز فضاهای آموزشی و کمک آموزشی و همچنین هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر را پرداخت نماید.
اگرچه به دلیل عدم تکافوی اعتبارات تخصیص‌یافته، قسمتی از تعهدات مرکز تاکنون پرداخت نشده که امیدواریم تا پایان ترم جاری (بهمن 98) نیز تامین اعتبار و پرداخت شود.
در حوزه تحقق شعار اقتصاد مقاومتی این مرکز، چه اقدام خاصی انجام داده است؟
این مرکز براساس بخشنامه 92242 مورخ 27 / 04/ 1397 وزارت عتف، تاکنون راهبردها و راهکارهای اساسی را به منظور اجرای اقتصاد مقاومتی، صرفه‌جویی هر چه بیشتر در هزینه‌های جاری و عمرانی و بهره‌وری بهینه از امکانات موجود ضمن رعایت اصل کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه در دستور کار خود داشته است. در همین راستا اهم این موارد را می‌توان صرفه‌جویی در پرداخت‌ها، حذف خریدهای غیر ضرور، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، تاکید بر اجرای برنامه‌های دولت الکترونیک، مدیریت سبز، حذف مکاتبات کاغذی، بهره‌برداری بهینه از فضاهای کالبدی موجود، حمایت از کالاهای ایرانی و تامین نیازها از تولیدات داخلی و همچنین پشتیبانی از بازار داخلی شهرستان در تامین نیازهای مرکز، کاهش هزینه سفرها و ماموریت‌های غیر ضرور نام برد.
چنانچه مطلبی در حوزه مدیریت مالی و طرح و برنامه هست که به آن نپرداخته‌ایم بفرمایید؟
آنچه مهم است این که رشد و بالندگی علم و دانش در منطقه نیاز به توجه خاص و حمایت مستمر تمامی دلسوزان شهرستان اعم از نماینده محترم، فرماندار گرامی، خیرین شهرستان، مدیران عالی، مسئولین و تک تک شهروندان دارد که در همین جا برخود لازم می‌دانم از همکاری‌های بیدریغ همگی این عزیزان تشکر و قدردانی نمایم.
رسیدن به اهداف عالیه مرکز، مشارکت همه جانبه تمامی همکاران محترم اعم از هیات علمی، مدیران، کارشناسان و کارکنان زحمتکش در تمامی سطوح را طلب می‌کند.
از آنجا که انجام تمامی فعالیت‌های مرکز، متمرکز افزایش سطح علمی، آموزشی و پژوهشی در منطقه و همچنین خدمت‌رسانی هر چه بیشتر به قشر عظیم دانشجویانی است که به صورت بومی و غیر‌بومی جذب شده و ما خود را موظف میدانیم هر چه بیشتر، مشکلات و مسائل این عزیزان را با عنایت به محدودیت‌های بودجه‌ای برطرف نماییم لذا همکاری و مشارکت هر چه بیشتر دانشجویان گرامی را در این مهم انتظار داریم.

 

دسته مطلب: