امروز جمعه 10 فروردين 1403

ایسنا | تسهیلات بلاعوض برای تجاری‌سازی ایده‎های نو سمّ مهلک است

ایسنا/خراسان رضوی معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: هرچند در صورت نیاز و تشخیص مسئولان اگر منابع مالی برای ایده‎های خلاقانه و تجاری‌سازی آن‌ها نیاز باشد، تخصیص می‎یابد اما باید به یاد داشت که تسهیلات بلاعوض برای تجاری‌سازی ایده‎های نو سمی مهلک است.

پیمان صالحی در جلسه بررسی وضعیت پیشرفت مرکز نوآوری کاشمر عنوان کرد: باتوجه به فعال شدن بیش از پیش مرکز نوآوری و شتاب‌دهی ترشیز این آمادگی را داریم که به تیم‌ها و هسته‌های نوآور فعال در این مرکز از طریق تیم‌های حرفه‎ای که به عنوان کارگزاران ما به طور حرفه‎ای کار انجام می‌دهند، خدمات مشاوره‎ای ارائه دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پذیرش صاحبان ایده در مرحله اول مهم است و گاه برخی محدودیت‎ها در ورودی و قبول ایده‎ها دردسرساز می‌‏شود به همین دلیل آمادگی داریم بتوانیم خدمات مشاوره‎ای ارائه دهیم و قردادهایی را در این خصوص منعقد کنیم.

صالحی افزود: در صورت تشخیص مسئولان اگر منابع مالی برای ایده‎های خلاقانه و تجاری‌سازی نیاز باشد، تخصیص می‌یابد اما پرداخت تسهیلات بلاعوض در تجاری‌سازی سمی مهلک است، البته در شهرهای کوچک موضوع فرق می‎کند و آماده ارائه حمایت‎های بیشتری هستیم اما نباید همه را به سمت پول بلاعوض برد، ولی می‎توان منابع حداقلی را در اختیار افراد خلاق و صاحبان ایده گذاشت.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ریل‎گذاری لازم صورت گرفته و می‎توان براساس زیرساخت‎های موجود از صاحبان ایده‎های برتر با کمک صندوق‎های اعتباری پژوهشی حمایت نمود.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: اگرچه ازطریق صندوق‎های اعتباری پژوهش، مسائل مالی مراکز نوآوری و افراد صاحب ایده خلاق را پیش می‎بریم و در صورت داشتن برنامه به راحتی اعتبار مورد نیاز در اختیار صاحبان ایده قرار می‎گیرد اما باید مسیر فعالیت‎ها به گونه‎ای باشد که بعد از چند سال برگزاری استارتاپ‎ها و کارگاه‌های آموزشی و... زمینه فعالیت یک شرکت دانش‌بنیان فراهم شود.

در ادامه جلسه مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کارهای نوین معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: خوشبختانه مرکز نوآوری و شتاب‌دهی ترشیز با ارائه گزارش فعالیت‎های خود آینده روشنی پیش‌رو دارد.

مریم ملونی افزود: پرداخت مرحله بعدی کمک‌‏های مالی به مرکز نوآوری و شتاب‌دهی ترشیز در دست اقدام است، همچنین علاوه‌بر کمک‎های مالی در زمینه محتوایی می‎توانیم از مجموعه‎های شتاب‌دهنده کمک بگیریم و هم‌افزایی را شکل دهیم تا به غربال‌گری ایده‎ها در منطقه کمک کنند. چنانچه پس از غربال‌گری مشخص شد ایده‎هایی قابلیت این را دارند که در قالب یک شرکت کار کنند، به عنوان صنایع خلاق می‎توان برای حمایت از آن‌ها اقداماتی کرد.

مرکز نوآوری و شتاب‌دهی ترشیز تنها مرکز فعال در جنوب خراسان

همچنین رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر در این جلسه گفت: اگر چه مجوز مرکز نوآوری ترشیز سال 95 صادر شد و به رغم حمایت‎های محدود به نسبت کارهای خوبی انجام شد اما از اردیبهشت امسال با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری از مرکز نوآوری و شتاب‌دهی ترشیز با جدیت فعالیت‎های این مرکز پیگیری شده است.

هادی معماریان تاکید کرد: علاوه‌بر این که مرکز نوآوری ترشیز به حمایت‎های مالی معاونت علمی ریاست جمهوری، نیاز دارد برای اعتلای فعالیت خود نیاز به مشاوره و کمک‎های معنوی و علمی نیز دارد، زیرا مرکز آموزش عالی کاشمر به عنوان یک دانشگاه کوچک، برای برگزاری استارتاپ‎ها و کسب و کارهای نوین نیروی متخصص ندارد بنابراین نیازمند این هستیم که مشاورانی در اختیار ما گذاشته شود.

معماریان ادامه داد: علی‌رغم اینکه در منطقه ترشیز پتانسیل‎های فراوانی در زمینه کشاورزی، گردشگری زیارتی، پتانسیل صنایع دستی از جمله فرش کاشمر، پتانسیل اقلیمی و... وجود دارد و از سویی بزرگ‌ترین تولید کننده انگور و کشمش هستیم اما در زمینه فرآوری و بسته‌بندی هنوز کار زیادی نشده است که با توجه به مسئولیت اجتماعی دانشگاه وظیفه داریم در این حوزه وارد شویم.

رئیس مرکز نوآوری و شتاب‌دهی ترشیز نیز در این دیدار گفت: طی دو سال اخیر باب تازه‎ای در مرکز آموزش عالی کاشمر برای فعالیت مرکز نوآوری رقم خورد و نگاه تازه‎ای به دانشگاه و ارتباط آن با صنایع و جامعه تعریف شد.

مجید عاقل بیان کرد: مرکز نوآوری و شتاب‌دهی ترشیز به سرعت در حال گسترش فعالیت‎های خود است، از سویی با توجه به اینکه هیچ مرکز نوآوری در جنوب خراسان فعال نیست برای برگزاری رویدادها، استارتاپ‎ها و... آماده ارائه خدمات هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دسته مطلب: