امروز جمعه 10 فروردين 1403

از همه ظرفیتهای منطقه برای حمایت از فعالیتهای فنآورانه و نوآورانه باید استفاده شود

معاون توسعه و فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوی  بربه کار گیری همه ظرفیتها و مرکز استان و شهرستان ها برای حمایت از فعالیتهای فن آورانه و نوآورانه تاکید کرد و گفت:  توجه مدیران دستگاه های اجرایی به حوزه فن آوری و فعالیتهای دانش بنیان ضروری است  
دکترعلی  اسماعیلی در بازدید از مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز برقراری ارتباط پویا بین پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها را ضروری دانست و گفت: در سالی که به فرموده رهبر معظم انقلاب به شعار تولید، دانش بنیان و کارآفرینی مزین شده ،حمایت از ایده‌های خلاقانه توسط پارک های علم و فناوری و مراکز رشد  و شتابدهی با جدیت صورت بگیرد.
وی با اشاره به رویکرد پارک علم و فناوری خراسان به سمت منتورینگ و راهنمایی هسته های فن آور گفت: پارک های علم و فناوری را نباید صرفا زیرمجموعه وزارت علوم قلمداد کنیم بلکه نقش مدیران استانی در توسعه پارک‌ها  و مراکز رشد و نوآوری و کانون های خلاقیت و شکوفایی در شهرستانها موثر است.
وی با تاکید بربه کار گیری همه ظرفیتها و مرکز استان و شهرستان ها برای حمایت از فعالیتهای فن آورانه و نوآورانه اظهار داشت:  ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای پارک به منظور ارتقای کمی و کیفی خدمات مورد نیاز توسعه کسب و کار شرکت‌ها و واحدهای فناور مهم ترین اولویت ماست.
وی با اشاره به توجه به موضوع  بسترسازی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای ظهور و بروز نوآوری، گفت: ما با مشارکت و ایفای نقش مؤثر در ارتقای زیست بوم نوآوری و فناوری  در استان به دنبال طراحی ساز و کار لازم جهت تربیت نیروی انسانی متخصص در سطوح و حوزه‌های مختلف  هستیم تا  با توجه ویژه به معضل بیکاری  در ایجاد طرح‌های اشتغال‌زایی دانش‌بنیان و تغییر فرهنگ کارجویی به کارآفرینی توفیق یابیم.
معاون پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به  تدوین ساز و کار عملیاتی جهت تحقق مرجعیت و دیپلماسی فناوری و نوآوری و رصد فناوری‌های نوظهور، گفت: ما با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی و غیردولتی در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان جهت مأموریت گرایی پارک و ایجاد قطب‌های فناوری اقدام نموده ایم 
وی با اشاره به سیاست‌گذاری و برنامه ریزی انجام شده  در پارک علم و فناوری گفت:  درحال حاضر مهندسی پروژه‌های کلان فناوری و تبدیل آنها به ریز پروژه‌ها و واگذاری آنها به شرکت‌های دانش‌بنیان جهت اجرا را دستور کار قرار داده ایم گفت: در شرایط فعلی که دولت با کمبود منابع مواجه است ما به دنبال ایجاد ساختمانهای متنوع و متعدد متعلق به پارک نیستیم بلکه  به دنبال فضاها و مکانهای خالی مربوط به دستگاههای مختلف اجرایی هستیم تا  هر نقطه  از شهرهای لکه فناوری ایجاد کنیم و  با استقرار تیم های نوآوری، مجوز فناوری به شرکتها بدهیم تا ضمن کار در این فضاها  از معافیتهای مالیاتی بهره ببرند . 
وی از اختصاص فضایی در مشهد به عنوان ناحیه نوآوری خبر داد و گفت:  امروز دولت پتانسیل برای احداث ساختمان و ... برای ایجاد مراکز نوآوری ندارد  اما می توان با استفاده از فضاهای خالی و بلااستفاده از تیم های نوآور حمایت کرد .
رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر نیز طی سخنانی با ابراز خرسندی از اخذ مجوز مرکز رشد کشاورزی گفت: ما تلاش داریم از همه ظرفیت منطقه ترشیز شامل شهرستانهای کاشمرف خلیل آباد، بردسکن و کوهسرخ بهره ببریم و با حمایت از تیم های نوآور در مسیر تبدیل مرکز آموزش عالی کاشمر به دانشگاه نسل سوم و چهارم توفیق یابیم. 
 هادی معماریان اظهار داشت: ما به دنبال منافع منطقه و پایداری مرکز نوآوری و رشد در آن هستیم  و یقین داریم  به پشتوانه توان علمی بالا هیئت علمی  و منابع  موجود می توانیم زمینه پایداری فضا را فراهم کنیم.  
وی از پارک علم و فناوری خراسان رضوی خواست با توجه به پتانسیل های منطقه در حوزه کشاورزی و تولید محصولات متنوع ، توانمندی های شهرستان در حوزه صنایه دستی و جاذبه های گردشگری به مرکز نوآوری و شتابدهی در زمینه برندینگ و بازاریابی و فروش و برگزاری رویدادهای استارتاپی مشاوره های لازم را ارائه دهند.  
وی افزود: با توجه به راهبردهای اساسی دولت در تحقق اهداف نظام علم، فناوری و نوآوری به ویژه توسعه پارک و مراکز رشد و حل مشکلات پیش روی شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان مستقر در پارک ، حمایت مالی از تیم های نوآور در شهرستان ضروری است. 
وی افزود: با پیگیری های انجام شده  بافعالیت مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز هم اکنون شاهد استقرار  ۱۲ هسته نوآور و جذب  هفتمیلیارد ریال تسهیلات برای تیم های نوآور هستیم. 
وی گفت:  حداقل پنج  هسته فناور  مستقر در مرکز نوآوری ترشیز در مسیر دانش بنیان شدن هستند و با  اخذ مجوز مرکز رشد کشاورزی  و آغاز به کار این مرکز شاهد فعالیت تیمهای فن اور با رویکرد کشاورزی با توجه به ظرفیهای کشاورزی منطقه خواهیم بود.

دسته مطلب: